Forside > Reise > Fly > Sjekkliste før du bestiller fly
Undersøk vilkårene nøye før du bekrefter bestillingen. Når du har akseptert tilbudet, er avtalen bindende.

Undersøk vilkårene før du bestiller

Undersøk vilkårene nøye før du bekrefter bestillingen av flyreisen. Når du har akseptert tilbudet, er avtalen bindende. Noen flyselskap har «angrerett» på bestillingen, men du har ingen angrerett etter angrerettloven. Dette gjelder enten bestillingen skjer på internett, over telefon eller ved flyselskapets/reiseoperatørens kontor.

Sjekk at du har lagt inn riktig informasjon før du bekrefter bestillingen

Ved bestilling av en flyreise på internett, er du selv ansvarlig for at informasjonen som blir lagt, er riktig. Sjekk at navn på reisende, kontaktinformasjon, destinasjon, tidspunkt og liknende er riktig før du bekrefter bestillingen.

Sjekk om tur-retur-reisen er å anse som en sammenhengende reise

Vær oppmerksom på at en tur-retur-billett ofte anses som en sammenhengende reise. Dette betyr at enkelte flyselskap kan kansellere bestillingen hvis du ikke møter opp til avreisen. Da vil du heller ikke kunne benytte returbilletten. Dette er et vilkår som må komme klart og tydelig frem før du bestiller billetten.

Du har selv ansvaret for å komme tidsnok til flyavgangen

Sjekk reisedokumentet og billetten for når innsjekking stenger. Husk å beregne ekstra tid på store utfartsdager.

Dersom flyselskapet/reiseoperatøren ikke har gitt beskjed om oppmøtetidspunkt for innsjekking, er dette ditt eget ansvar å finne ut av. Tidspunktet for innsjekking kan variere. Kontakt flyselskapet eller flyplassen hvis du er usikker.

I utgangspunktet kan du ikke endre billetten

I utgangspunktet har du ingen rett til å endre billetten, med mindre du kjøper en fleksibel billett med endringsmuligheter. Enkelte selskaper gir imidlertid adgang til å endre innen en tidsfrist og/eller mot et gebyr.

Du har ingen lovbestemt rett til å avbestille når du har kjøpt en flyreise

Du har heller ikke angrerett, selv om reisen er bestilt over internett. Dette betyr at du ikke kan kreve å få billettprisen refundert, dersom du ikke har mulighet til å reise. Du skal imidlertid få refundert den delen av billettprisen som utgjør skatter og avgifter.

Flyselskapet kan i noen tilfeller gi rett til å avbestille. Dette vil ofte være tilfelle når det er bestilt en dyrere fleksibel billett. Flyselskapet eller reiseoperatøren skal opplyse klart og tydelig om hvilke avbestillingsvilkår som gjelder før avtalen blir inngått. Dersom dette ikke er opplyst, kan du kreve avbestilling av reisen forutsatt at avbestillingen ikke skjer for tett innpå avreisetidspunktet.

Avbestillingsforsikring gir deg rett til å avbestille reisen ved plutselig og alvorlig sykdom

Hvis du betaler for reisen med kredittkort, er denne forsikringen ofte en del av kredittkortavtalen. En vanlig reiseforsikring inneholder vanligvis også avbestillingsforsikring.

Husk assistansebestilling senest 48 timer før avreise

Trenger du assistanse, bestiller du dette samtidig med at du bestiller reisen din. Assistansetjeneste kan bestilles på nettet, eller over telefon hos flyselskap eller reisebyrå.

Husk bestilling senest 48 timer før avreise. Ved bestilling av assistanse først ved ankomst til flyplassen, må du regne med noe mer ventetid. Informasjon om assistanseordningen finner du hos Avinor.