Forside > Varer og tjenester > Skjønnhetsbehandlinger
Her finner du tips før og etter gjennomføring av skjønnhetsbehandlinger, også kalt kosmetiske inngrep eller behandlinger.

Hva er skjønnhetsbehandlinger

Disse gjennomføres kun ved private behandlingssteder.  

Eksempler er  

  • Hårfjerning med voks 
  • Microblading 
  • Vippe-extensions  
  • Fettfrysing og hudbehandlinger 
  • Fillere  

Sjekk dette før behandling

Les deg opp om behandlingen. Det er mye informasjon du bør sette deg inn i.

  • Hvordan utføres behandlingen? 
  • Hvilken kompetanse bør behandleren ha? 
  • Er det noen plager som kan oppstå i etterkant av en behandling?  

Vurder om du er villig til å ta den risikoen som en behandling kan ha. De aller fleste behandlinger medfører en viss risiko.  

Det er alltid en risiko for at resultatet ikke blir slik som du ser for deg. Selv om resultatet ikke ble som forespeilet, gir det ikke nødvendigvis klagerett.  

Still disse spørsmålene

Be om informasjon før du takker ja til behandlingen. 

  • Hvilken kompetanse har behandleren? 
  • Tilbyr salongen gratis konsultasjon?  
  • Hva er det som skal gjøres?  
    • Be om en forklaring på det som skal skje og hva resultatet vil bli. Er det for eksempel vanlig å føle smerte ved denne behandlingen?  
  • Hva kan gå galt?   
    • Er det noen bivirkninger eller skader som kan oppstå? 
  • Hva skal du gjøre, og hvem skal du kontakte om du får plager etter en behandling? 
  • Er behandleren med i en bransjeorganisasjon?  
  • Har salongen forsikring?  

Vær obs på hygiene

Vær bevisst på hygienen når du er på behandlingsstedet. Hvis du synes det er skittent eller at viktige fasiliteter mangler, bør du vurdere å velge et annet sted å gjøre behandlingen. Gi tydelig beskjed om det umiddelbart.

Dårligere rettigheter på behandling i utlandet

Det er ofte billigere å gjøre behandlinger i utlandet. Men du har dårligere rettigheter hvis noe går galt. Og rettighetene håndheves i det landet behandlingen ble gjort.  

Noen typer behandlinger kan ha høyere risiko når de utføres i utlandet enn i Norge. Dette må du være bevisst på når du vurderer en behandling. Sjekk dine rettigheter for behandlinger i EU på Forbruker Europa.

Få totalpris og antall behandlinger 

Be om totalpris på behandlingen før du takker ja. Du bør også finne ut hvor mange behandlinger som trengs for å oppnå ønsket resultat, samt hva som skjer hvis du må avbestille en behandling.   

Før du bestiller bør det komme klart frem hva som skjer om du blir misfornøyd med behandlingen. Dersom behandleren fraskriver seg alt ansvar, anbefaler vi at du velger en annen behandler.  

Sjekk dine rettigheter ved avbestilling

Du skal ikke føle deg presset til å gjennomføre en behandling. Vi anbefaler at du tar deg tid til å tenke igjennom før du gjennomfører behandlingen.  

  • Du kan i mange tilfeller avbestille timen hvis du ikke ønsker å gjennomføre behandlingen. 
  • 24 timers avbestilling er vanlig hos mange salonger, mens noen har kortere frist. 
  • Sjekk ut hvilke frister din salong har før du bestiller time. 

Sjekk referanser

Sjekk andres erfaringer før du bestiller. 

  • Sjekk erfaringer fra venner og bekjente. 
  • Søk på nett for å finne andres erfaringer. 
  • Ha en sunn skepsis til behandleren, på tross av anbefalinger. 
  • Sjekk salongen i Brønnøysundregisteret for å se om det er et registrert firma. 

Betal kun det som er avtalt

Når behandlinger er ferdig, skal du kun betale det som var avtalt 

  • Få en kvittering som bekrefter behandlingstype, pris, behandler og når tjenesten ble gjort. 
  • Be om å få betale med kort. Da kan du bruke kortreklamasjon hvis noe går galt. 

Etter behandlingen

Hvis du ikke fikk det du betalte for har du rett til å få behandlingen gjort på nytt. Det er ikke alltid det er forsvarlig å gjøre et nytt forsøk, og da bør du kreve pengene tilbake for den feilslåtte behandlingen.

Salongen må få mulighet til å fikse opp dersom det er gjort noen feil som kan rettes opp. Det kan typisk være hårfjerning, der det gjenstår hår etter behandlingen. 

Slik klager du

1. Klag til salongen

Hvis du er misfornøyd med behandlingen, bør du ta det opp med behandleren så snart som mulig. Dersom det ikke løser seg, må du sende en skriftlig klage til salongen. Dette er en forutsetning for å gå videre med saken.

Benytt gjerne Forbrukerrådets klagebrev til selger.

Klagebrev til selger

2. Ta saken til mekling

Hvis du får avslag fra behandleren eller salongen, eller ikke noe svar i det hele tatt, kan du ta saken inn til Forbrukertilsynet for mekling.

Ta saken inn til Forbrukertilsynet for mekling