Disse gjennomføres kun ved private behandlingssteder.
Eksempler er
Les deg opp om behandlingen. Det er mye informasjon du bør sette deg inn i.
Vurder om du er villig til å ta den risikoen som en behandling kan ha. De aller fleste behandlinger medfører en viss risiko.
Det er alltid en risiko for at resultatet ikke blir slik som du ser for deg. Selv om resultatet ikke ble som forespeilet, gir det ikke nødvendigvis klagerett.
Be om informasjon før du takker ja til behandlingen.
Vær bevisst på hygienen når du er på behandlingsstedet. Hvis du synes det er skittent eller at viktige fasiliteter mangler, bør du vurdere å velge et annet sted å gjøre behandlingen. Gi tydelig beskjed om det umiddelbart.
Det er ofte billigere å gjøre behandlinger i utlandet. Men du har dårligere rettigheter hvis noe går galt. Og rettighetene håndheves i det landet behandlingen ble gjort.
Noen typer behandlinger kan ha høyere risiko når de utføres i utlandet enn i Norge. Dette må du være bevisst på når du vurderer en behandling. Sjekk dine rettigheter for behandlinger i EU på Forbruker Europa.
Få totalpris og antall behandlinger
Be om totalpris på behandlingen før du takker ja. Du bør også finne ut hvor mange behandlinger som trengs for å oppnå ønsket resultat, samt hva som skjer hvis du må avbestille en behandling.
Før du bestiller bør det komme klart frem hva som skjer om du blir misfornøyd med behandlingen. Dersom behandleren fraskriver seg alt ansvar, anbefaler vi at du velger en annen behandler.
Du skal ikke føle deg presset til å gjennomføre en behandling. Vi anbefaler at du tar deg tid til å tenke igjennom før du gjennomfører behandlingen.
Sjekk andres erfaringer før du bestiller.
Når behandlinger er ferdig, skal du kun betale det som var avtalt
Hvis du ikke fikk det du betalte for har du rett til å få behandlingen gjort på nytt. Det er ikke alltid det er forsvarlig å gjøre et nytt forsøk, og da bør du kreve pengene tilbake for den feilslåtte behandlingen.
Salongen må få mulighet til å fikse opp dersom det er gjort noen feil som kan rettes opp. Det kan typisk være hårfjerning, der det gjenstår hår etter behandlingen.
Hvis du er misfornøyd med behandlingen, bør du ta det opp med behandleren så snart som mulig. Dersom det ikke løser seg, må du sende en skriftlig klage til salongen. Dette er en forutsetning for å gå videre med saken.
Benytt gjerne Forbrukerrådets klagebrev til selger.
Hvis du får avslag fra behandleren eller salongen, eller ikke noe svar i det hele tatt, kan du ta saken inn til Forbrukertilsynet for mekling.