Tannlege


Slik går du frem hvis du ikke er
fornøyd med behandling

Før du legger deg i tannlegestolen

Svar
Nei

Tannhelsetjenesten trappes nå gradvis opp. Samtidig forventes det redusert kapasitet en god stund fremover, og det vil fortsatt bli prioritert mellom pasientgrupper. Smitteverntiltak kan også påvirke ventetiden.

Prisene er også endret som følge av utbruddet, og du må regne med prispåslag knyttet til smittevern. Alle tannleger er pliktig til å opplyse om prisene på sine nettsider.

Vi anbefaler at du sjekker flere tannleger før du velger, og ber om pristilbud før du bestiller time. Ved endring i tilbudt totalpris skal tannlegen opplyse om dette før behandling igangsettes.

Tannlegen skal uoppfordret gi deg skriftlig pristilbud dersom totalpris for behandlingen overstiger 5000 kroner.

Refusjon og betaling for behandling

Svar
Nei

Barn får gratis tannbehandling i den offentlige tannhelsetjenesten. Voksne må i utgangspunktet betale selv, men det finnes mange unntak. Du finner mer informasjon om dette på nettsidene til Helsenorge.

Misfornøyd med tannbehandlingen?

Svar
Nei

Er du misfornøyd med tannbehandlingen er det flere steder du kan henvende deg for å klage. Dette gjelder uansett om du har fått privat eller offentlig tannbehandling.

Først bør du ta opp problemet med tannlegen eller tannpleieren du fikk behandling av. Har du vært hos en offentlig klinikk kan du klage til fylkestannlegen uten å gå gjennom tannlegen. Hvis dette ikke løser saken, kan du klage videre.

Klage på feil og skader

Svar
Nei

Er du misfornøyd med resultatet etter å ha fått behandling, kan du kontakte Den norske tannlegeforening (NTF). De skal bidra til å løse konflikter mellom pasienter og tannleger som er medlemmer av NTF. Klagenemnda kan ikke hjelpe deg om du vil ha pengene tilbake, eller erstatning. De kan kun behandle saker som løses ved at du får prisavslag eller ved at tannlegen korrigerer behandlingen.

Har du fått tapt penger eller utgifter som følge av en skade etter behandling, kan du klage til Norsk Pasientskadeerstatning (NPE). For at du skal få erstatning må skaden skyldes svikt i behandlingen, ha ført til et økonomisk tap og ikke være for gammel. Svikt i behandlingen kan for eksempel være at en tannbro knekker. NPE behandler ikke saker der du har fått behandling i utlandet.

Klage på prisen

Svar
Nei

Det stilles en rekke krav til prisopplysninger som tannlegen eller tannpleieren gir. Hvis du ber om et pristilbud, har de plikt til å gi deg det. Hvis totalprisen overstiger 5000 kroner skal de, uten at du spør om det, gi et skriftlig tilbud med totalpris før behandlingen starter. De må også ha en prisliste eller prisoppslag på klinikken. Har de en hjemmeside, skal oppdatert prisliste også legges ut der.

Bryter tannlegen eller tannpleieren noen av disse pliktene, kan du kontakte Forbrukertilsynet. De vil vurdere om kravene til prisopplysninger er etter reglene.

Har tannlegen tatt mer betalt enn hva som var avtalt, må du ta saken til forliksrådet. Da kan det ofte være behov for advokatbistand.

Klage på andre forhold

Svar
Nei

Hvis du ikke mottar helsetjenester du har krav på, kan du klage til Statens helsetilsyn.

Hvis du vil klage på tannlegens oppførsel, kan du rette klagen til Helsetilsynet og NTFs etikkråd.

Trenger du hjelp til å klage?

Pasient- og brukerombudene kan hjelpe deg hvis du lurer på hvilke rettigheter du har som pasient. De kan møte helsepersonell sammen med deg og de kan også hjelpe deg med å skrive klage om du trenger det.