Forside > Siste Nytt > Advarer dieselbileiere mot Klagehjelp.no

Advarer dieselbileiere mot Klagehjelp.no

2. september, 2016
Forbrukerrådet advarer forbrukere som er berørt av utslippssaken med Volkswagen, om å inngå avtaler på Klagehjelp.no.

Klagehjelp AS / Flaaten Consult AS har funnet frem til bileiere i motorvognregisteret, og sender i disse dager brev til disse for å dem med på et gruppesøksmål.

Bileiere er blitt kontaktet direkte av Klagehjelp.no uten å ha bedt om det, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice. – Hittil i år har Forbrukerrådet blitt kontaktet av nitti forbrukere angående denne saken, og over halvparten av dem har spørsmål om firmaets seriøsitet.

På nettstedet klagehjelp.no står det at «vi samler nå et spleiselag, som sammen går inn for å kjøre sak mot de som står ansvarlige i Norge».

– Hver forbruker må betale en sum for å være med på noe som fremstår som et lotteri, mer enn et veloverveid rettslig initiativ, sier Forbrukerrådets direktør for forbrukerservice, Ingeborg Flønes.

Slik vises det på nettstedet klagehjelp.no hvor mange bileiere som hittil skal ha inngått avtale med Klagehjelp AS.

Slik vises det på nettstedet klagehjelp.no hvor mange bileiere som hittil skal ha inngått avtale med Klagehjelp AS.

Berørte i utslippssaken har uansett krav på at bilene repareres. Forbrukerrådet har god dialog med Møllergruppen, og erfarer at utbedringene skjer forløpende.

– Dersom du i tillegg likevel ønsker å klage, kan Forbrukerrådet behandle saken gratis, sier Flønes.

Forbrukerrådet advarer mot Klagehjelp.no, og mener følgende:

  • Si nei på tilbud fra Klagehjelp
  • Er du berørt av dieselsaken, får du den kostnadsfrie reparasjonen du har krav på
  • Det foreligger ikke grunnlag for å kreve erstatning fra selger eller importør
  • Dersom man likevel ønsker å klage, kan Forbrukerrådet behandle saken – gratis

Har tidligere advart mot Klagehjelp AS

Forbrukerrådet har siden 2013 vært kritisk til hvordan Klagehjelp AS bistår forbrukere med å klage, og Forbrukerrådet har aldri «godkjent» klagehjelp.no, slik selskapet tidligere har hevdet.

Haugesundsfirmaet har også tilbudt ofre for dårlig finansrådgivning hjelp til å klage til Finansklagenemnda for å få tilbake penger. På Klagehjelp.no hevdes det at «våre kunder har mottatt til sammen flere hundre millioner kroner i kompensasjon fra store og små aktører innen finansbransjen, blant annet fra DNB.»

– Forbrukerrådet blir jevnlig kontaktet av kunder som ikke har fått den hjelpen de hadde ventet seg, sier Flønes.