Forside > Siste Nytt > Seminar og lansering av rapport om manipulerende design 
Bli med og se hvordan virksomheter bruker design til å styre, lure og presse oss til å ta avgjørelser – og hvordan dette resulterer i tap av tid, penger og personopplysninger.

Få med deg en rykende fersk undersøkelse med norske eksempler og innsikt i hvordan forbrukere opplever manipulerende design. Interaksjonsdesigner Harry Brignull (mannen bak begrepet «dark patterns»), Irmelin Bergh fra Nudge Lab og Mats Bjønnes fra Forbrukertilsynet kommer også for å diskutere hvordan forbrukere kan beskyttes.

Tid: 09.30-12.00, 1. desember 2022.

Sted: LO Media Studio, Møllergata 10, inngang fra Skråninga (Statstilsattes hus).

Program
Tidspunkt Program
09.30-10.00 Registering og kaffe
10.00-10.10 Åpning
10.10-10.30
Understanding deceptive user interfaces, stamping them out and improving the web
Harry Brignull, ledende uavhengig interaksjondesigner-og initiativtaker til nettsiden deceptive.design, tidligere darkpatterns.org (deltar på video)
10.30-10.50
Lansering av Forbrukerrådets rapport om manipulerende design
Fagdirektør Finn Myrstad
10.50-11.30
Samtale om hva som bør gjøres for å beskytte forbrukere mot manipulerende design
Forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket i samtale med Irmelin Bergh, atferdspsykolog og partner i Nudgelab og Mats Bjønnes, seksjonssjef i Forbrukertilsynet. Mulighet for publikum å stille spørsmål og komme med kommentarer.
11.30-12.00 Vrimlelunsj (enkel servering)

Påmelding fysisk deltakelse og strømming 

 

Bilde av ansatt: Øyvind Herseth Kaldestad
Øyvind H. Kaldestad
Kommunikasjonsrådgiver – digitale rettigheter og strøm
(+47) 480 82 619
ohk@forbrukerradet.no
Abonner på vårt nyhetsvarsel

Relaterte saker