En rekke selskaper bruker manipulerende design for å holde på kundene, øke salg eller tilegne seg personopplysninger. I mange tilfeller er dette i strid med loven, mener Forbrukerrådet.

En gjennomgang fra Forbrukerrådet viser at selskaper benytter design og ubalansert og feilaktig informasjon til å dytte, manipulere og lure forbrukere til å ta valg som først og fremst er i selskapets interesse.

– Bruken av manipulerende design er overalt på nett. Mange selskaper går svært langt i å styre oss og valgene vi tar, noe som kan ha opplagte negative konsekvenser for forbrukerne, sier fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet.

– Flere av selskapene bryter trolig med lovpålagte krav til informasjon og samtykke. Dessverre fører manglende regelverk og håndheving til at selskapene langt på vei kan operere uten å frykte for konsekvensene.

Person i labyrint.illustrasjon
Illustrasjon: Von kommunikasjon

Forbrukerrådet tar nå kontakt med MyTrip, Ryanair, Fresh Fitness, Fixit, Clas Ohlson, Ellos, Ticketmaster, Wish og Telia og Dinner booking for å be dem endre praksis. Forbrukerrådet oppfordrer også andre aktører se på hvordan de bruker design til å dytte og påvirke forbrukere. Forbrukertilsynet vil også få oversendt funnene i gjennomgangen.

Forbrukere reagerer negativt

I en undersøkelse YouGov har utført for Forbrukerrådet oppgir åtte av ti at de har opplevd én eller flere negative konsekvenser av manipulerende design. 1 av 4 sier de har følt seg manipulert eller lurt. Det er omtrent like mange som har meldt seg på nyhetsbrev, abonnement, eller varsler ved en feil, eller har opprettet en konto de ikke ønsket. 1 av 5 opplever også å ha delt mer personlig informasjon enn de ønsket som et følge av manipulerende design.

– Manipulerende design undergraver ikke bare muligheten til å ta frie valg, men går også bekostning av forbrukeres tillit til virksomheten og villighet til å bruke tjenester, sier Finn Myrstad.

– Selv om det er designere som utfører arbeidet med å utarbeide nettsidene, appene og løsningene, er det ledelsens ansvar å sikre at dette ikke går på bekostning av forbrukernes rettigheter. Dette er et ansvar vi forventer at virksomhetene tar på alvor.

Eksempler fra Forbrukerrådets gjennomgang

Eksemplene nedenfor er hentet fra faktiske nettsider, og utgjør noen av funnene fra Forbrukerrådets gjennomgang. Eksemplene som er tatt med er basert på tips og innspill fra forbrukere.

Eksempel på manipulerende design og ubalanserte valg

Ubalanserte valg  

Når et valg eller informasjon er spesielt fremhevet gjennom plassering, størrelse eller farge. Designet kan lure deg til å bruke mer penger eller dele flere personopplysninger enn du ønsker.  

Eksempel på manipulerende design og avhuket forhåndsvalg

Forhåndsvalg  

Når alternativet som er i virksomhetens interesse er forhåndsvalgt. Dette kan føre til at du takker ja til vilkår og produkter du egentlig ikke ønsker.

Eksempel på manipulerende design og begrenset tid

Begrenset tid 

DNår du får falsk informasjon om at muligheten eller tilbudet snart forsvinner. Dette kan lure deg til å bruke mer penger enn du ønsker, eller stresse deg å kjøpe produkter du egentlig ikke har behov for. 

Eksempel på manipulerende design og forsøk på å skape skam

Skam 

Når et valg er formulering for å få deg til å føle deg uærlig, redd eller dum. Dette kan manipulere deg til å bruke mer penger eller ha dårlig samvittighet for å si opp en tjeneste eller et abonnement.

Eksempel på manipulerende design og bruk av egen valuta i spill

Egen valuta 

Når en tjeneste benytter egen, virtuell valuta som skjuler kostnader. Dette kan lede til at du bruker mer penger enn ønsket. Brukes typisk i spill, og er derfor en type design som kan dukke opp spesielt mye i apper og tjenester rettet mot barn.

Forbrukerrådets arbeid med manipulerende design

Forbrukerrådet har i flere år dokumentert bruk av manipulerende design på nett, gjennom rapportene «Deceived by design», «Every step you take», «You can log out, but you can never leave» og «Insert Coin».

Rapportene dokumenterer ulike måter manipulerende design utnyttes på for å oppnå virksomheters interesser, på bekostning av forbrukeres autonomi og rettigheter. Rapportene gjennomgår også den teoretiske bakgrunnen for manipulerende design, og hvilke skader manipulerende design kan lede til.

Forbrukerrådet klaget i 2021 inn Amazon for å forvirre og manipulere brukere som ønsket å si opp tjenesten Amazon Prime. Som en konsekvens av klagen har selskapet måtte gjøre det enklere å si opp tjenesten for alle europeiske brukere.

Rapport: Lei av å bli lurt Vedlegg – Lei av å bli lurt – Forholdet mellom lovbestemmelser og design
Du kan også høre podcasten via en rekke andre podcasttjenester.
Bilde av ansatt: Øyvind Herseth Kaldestad.Foto
Øyvind H. Kaldestad
Kommunikasjonsrådgiver – digitale rettigheter og strøm
(+47) 480 82 619
ohk@forbrukerradet.no

Se seminar om manipulerende design torsdag 1. desember

Press release and report in English

Forbrukertips

Vær ekstra oppmerksom

Dobbeltsjekk hva som er automatisk avhuket og hvilken pris du faktisk betaler i kassen.

Ikke la deg stresse

Hvis du får opp varsler om tiden som er igjen, eller hvor mange som ser på det samme produktet som deg, betyr det ikke nødvendigvis at varen holder på å bli utsolgt.

Ikke gi opp

Det kan være vanskelig å komme seg ut av abonnementer – men mange løpende abonnementer blir mye penger til slutt, så hold ut.

Det er ikke du som er dum

Teknikkene for manipulerende design er laget for å utnytte sårbarheter hos alle forbrukere. Hvis du blir lurt, er det ikke deg det er noe galt med, men virksomhetene.

Abonner på vårt nyhetsvarsel

Relaterte saker