Forside > Siste Nytt > Dine rettigheter ved pilotstreik i SAS
Hvis du har bestilt tur med SAS, er det viktig å vite hva hva du bør gjøre om flyene blir stående på bakken.  

SAS-streiken gjør det svært utfordrende for mange å reise som planlagt. Det er likevel viktig å følge med på informasjonen fra flyselskapet, og ikke avbestille reisen din selv, med mindre du har en fleksibel billett. Det er også viktig å huske at reiseforsikringen din ikke dekker tap som følge av streik.   

– Hvis du avbestiller selv mister du retten på refusjon av billettene, noe du har krav på dersom du venter til flyet blir innstilt av selskapet, sier Thomas Iversen, forbrukerjurist i Forbrukerrådet.   

– Dersom du ikke får direkte beskjed fra flyselskapet om at flyet er innstilt – regn med at det går som vanlig. Streiken kan avblåses når som helst, og da gjelder å være klar dersom flyet går som planlagt. 

Du har tre valg hvis flyet ikke går 

Om flyet blir innstilt eller forsinket i mer enn fem timer som følge av streik har du tre valg:  

  • ombooking snarets mulig,  
  • ombooking til et senere tidspunkt,  
  • eller pengene tilbake for reisen. 

–  Mange vil nok ønske ombooking i håp om å komme seg av gårde på ferie raskt. Men husk at når det er streik, vil de reelle ombookingsmulighetene være små siden det ofte ikke er ledige seter å oppdrive. Det gjelder også dersom du tar ansvar selv, og forsøker å finne en erstatningsflyvning, sier Thomas Iversen.    

Thomas Iversen.Foto
Foto: Forbrukerrådet

Book ny flyvning selv 

Dersom SAS ikke får til å booke deg om, eller ikke klarer å få deg av gårde snarest mulig, har du rett til å booke en ny flyvning selv og kreve utgiftene for denne refundert.  

I utgangspunktet bør du forsøke å booke deg inn på en ny flyvning i samme billettklasse, i noen tilfeller kan også andre transportmidler være aktuelt.  

-Det er likevel viktig å være bevisst på at du tar en økonomisk risiko ved å booke din egen erstatningsflyvning ved at du må legge ut selv, sier Iversen.  

Hvis du ikke kommer deg hjem 

Hvis du blir strandet og ikke kommer deg hjem, skal flyselskapet sørge for mat og drikke og eventuelt hotellopphold dersom det blir nødvendig. 

Flyselskapene organiserer vanligvis overnatting. Om dette ikke tilbys, er det viktig å kontakte flyselskapet og kreve overnatting. Du kan booke deg inn på et hotell selv og kreve utgiftene for dette refundert dersom SAS ikke ordner med hotellrom til deg.  

I tillegg til overnatting har du rett på dekning av nøkterne utgifter til mat og drikke mens du venter på at flyet hjem skal komme på vingene.  

I tillegg til refusjon eller ombooking vil passasjerer som får flyturen innstilt eller mer enn tre timer forsinket, ha krav på en standardisert økonomisk erstatning. 

Standardisert erstatning  

– Hvor mye du har krav på varierer avhengig av hvor langt du skal reise og hva problemet er. Det høres kanskje litt komplisert ut, men vi i Forbrukerrådet har laget en flykalkulator som enkelt regner ut hva du har krav på, og loser deg gjennom prosessen med å søke om refusjon, sier Thomas Iversen.   

Kalkulatoren finner duher på forbrukerradet.no. 

EU-domstolen har vært tydelige på at streik blant flyselskapets egne ansatte ikke fritar flyselskapet for erstatningsansvar. Retten til erstatning gjelder ikke dersom kanselleringen eller forsinkelsen skyldes ekstraordinære omstendigheter utenfor flyselskapets kontroll, slik som ekstremvær eller streik hos andre leverandører.   

Passasjerer med økonomisk tap utover de standardiserte satsene kan etter en konkret vurdering få dekket det overskytende. Om du og flyselskapet ikke blir enige, kan du klage til Transportklagenemnda.   

Relaterte saker