Forside > Siste Nytt > En av fire har aldri byttet strømavtale på hytta
En av fire med strømavtale på hytta, sier de aldri har byttet avtale. Mange av disse betaler trolig unødvendig mye for strømmen.

Norske hytteeiere bruker stadig mer strøm. Fra 2020 til 2021 økte forbruket med ni prosent, til et gjennomsnittsforbruk på 8 000 kWh i året. Samtidig har mange har et svært avslappet forhold til hvilken avtale de har og hvor mye det kan være å spare ved å bytte.

I en undersøkelse YouGov har utført for Forbrukerrådet sier en av fire at de aldri har byttet avtale, mens en av fem sier det er minst to år siden. En av ti oppgir at de ikke kan huske sist gang de byttet.

– Vi er overrasket over at bytteviljen er så lav blant norske hytteeiere. Selv om rekordhøye strømprisene utgjør hoveddelen av strømregningen, kan det være flere tusen kroner å spare ved å velge en avtale med lavere påslag, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet.

– Mange hytteeiere sitter på gamle avtaler hvor prisen kan være satt opp i flere ganger etter avtaleinngåelse. Det har også kommet flere billige avtaler i markedet med lang prisgaranti som gjør det lønnsomt å bytte.

Undersøkelsen er gjennomført i juni i år blant 204 hytteeiere som er helt eller delvis ansvarlig for valg av strømleverandør.

Foto: Colourbox

Flere med variable avtaler

I undersøkelsen fremkommer det også at 15 prosent har en «standard variabel avtale». Dette er langt høyere enn for ordinære husholdninger, hvor kun to prosent oppgir det samme.

Med variable strømavtaler settes prisen på forhånd, og har en tendens til å stige kjapt når det er minimale økninger på kraftbørsen, men går ned ganske sakte når spotprisen synker. Forbrukerrådet oppfordrer alle med slike avtaler om å bytte.

– Disse avtalene kommer gjennomgående dårlig ut, og du er nesten garantert å betale mer for strømmen enn du må. Her er det bare å sjekke markedet for en bedre avtale og bytte, sier Inger Lise Blyverket.

– Vi tror mange vil bli overrasket over hvor lett det er å bytte. Sjekk på strømpris.no, så finner du oversikt over alle avtalene i markedet. Selve byttet er gjort med få klikk og ordnes av ditt nye strømsalgselskap.

– Vær også oppmerksom hvis du får tilbud om tilleggstjenester, slik som pristak, strømforsikring og grønn strøm. Dette er tjenester som nesten aldri slår inn, og har en tendens til å forsvinne eller endres hvis de mot formodning skulle gå i kundens favør.  

Bilde av ansatt: Øyvind Herseth Kaldestad
Øyvind H. Kaldestad
Kommunikasjonsrådgiver – digitale rettigheter og strøm
(+47) 480 82 619
ohk@forbrukerradet.no
Abonner på vårt nyhetsvarsel

Relaterte saker