Forside > Siste Nytt > Facebook og Google manipulerer oss til å dele personinformasjon
Facebook og Google manipulerer oss til å dele personinformasjon
27. juni, 2018
Facebook og Google manipulerer oss til å dele mest mulig om oss selv gjennom utspekulert design, forvirrende løsninger og «alt eller ingenting-valg», viser en gjennomgang av selskapenes personvernvarsler.
I forbindelse med innføringen av nye personvernregler blir brukere av digitale tjenester bedt om å ta stilling til deling og bruk av personopplysninger, såkalte pop-up-varsler. Dessverre er det lite som tyder på at selskaper som Facebook eller Google ønsker å gi oss reelle valgmuligheter.
– Selskapene manipulerer brukerne til å dele informasjon om seg selv. Dette er respektløst overfor egne brukere, og etter vår mening i strid med lovens intensjon om at vi skal få kontroll over egne personopplysninger, sier fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet.
Forbrukerrådet og en rekke forbrukerorganisasjoner ber nå europeiske datatilsyn vurdere om selskapenes praksis er i tråd med personvernforordningen.
Manipuleres til å dele
I Forbrukerrådets gjennomgang av selskapenes personvernvarsler, fremkommer det at vi dyttes mot deling gjennom:
Standardinnstillinger
Forskning viser at vi sjelden endrer forhåndsvalgte innstillinger. Både Facebook og Google har i flere tilfeller satt de minst personvernvennlige valgene som standard.
Utspekulerte designgrep
Deling av personopplysninger og målrettet reklame fremheves positivt gjennom tekst og design, ofte i kombinasjon med trusler om mindre funksjonalitet hvis man sier nei.
Forvirrende oppsett
De personvernvennlige valgene krever betydelig flere klikk, og er ofte gjemt bort i tjenestene. Dersom man ikke er enig, blir man bedt om å slette kontoen.
Liksom-valg
I flere tilfeller tilsløres det at vi i liten grad har faktiske valg, og at man uansett aksepterer omfattende deling av data ved å benytte tjenesten. Følelse av at vi har kontroll, kan også få oss til å dele mer.
– Vi forventer at selskapene legger til rette for gode og opplyste valg og lar brukerne få kontroll over egne personopplysninger. Dessverre er det ikke slik i dag, noe som både bryter med forbrukernes forventninger og intensjonen bak det nye regelverket, sier Finn Myrstad.