Som flypassasjer er det mye som er usikkert foran årets feriesesong. Her er dine rettigheter om flyreisen din rammes av streik i sommer.

Med flere mulige streiker på trappene er det svært viktig at du som flypassasjer vet hva du har krav på om flyet skulle bli stående på bakken.  

– Dersom det ser ut til at din flyvning står i fare for å rammes av streiken er det viktig at du ikke avbestiller reisen selv. Avbestiller du selv har du nemlig ikke krav på refusjon, noe du har om du venter til flyet blir innstilt, forteller Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.  

Forbrukerrådet anbefaler deg å vente til avgangen eventuelt kanselleres, da har du nemlig svært gode rettigheter. Det er også viktig å huske at reiseforsikringen din ikke dekker tap som følge av steik.  

Du har tre valg 

Om flyet blir innstilt eller forsinket i mer enn fem timer som følge av streik har du tre valg: 

– Du har krav på ombooking snarets mulig, ombooking til et senere tidspunkt, eller pengene tilbake for reisen, forteller Iversen.  

Mange vil nok ønske ombooking, i håp om å komme seg av gårde på ferie raskt. Men husk – dersom det blir streik, vil de reelle ombookingsmulighetene være små, siden verken selskapet du har billett med eller andre flyselskaper har ledige seter.  

Forbrukerjurist Thomas Iversen ved Støtvig
Foto: Forbrukerrådet

Standardisert erstatning 

I tillegg til refusjon eller ombooking vil passasjerer som får flyturen kansellert eller mer enn tre timer forsinket, ha krav på en standardisert økonomisk erstatning.

– Hvor mye du har krav på varierer på bakgrunn av standardiserte satser. Det høres kanskje litt komplisert ut, men vi i Forbrukerrådet har laget en flykalkulator som enkelt regner ut hva du har krav på, og loser deg gjennom prosessen med å søke om refusjon, forteller Iversen.  

Kalkulatoren finner du nederst i denne saken, eller her på forbrukerradet.no.

Retten til erstatning gjelder ikke dersom kanselleringen eller forsinkelsen skyldes ekstraordinære omstendigheter utenfor flyselskapets kontroll som ekstremvær. 

– Det er avgjort av EU-domstolen at streik blant flyselskapets egne ansatte ikke er en omstendighet som fritar flyselskapet for erstatningsansvar. Men dersom ansatte på flyplassen eller andre leverandører streiker så kan det være noe annet, sier Iversen.  

Passasjerer med økonomisk tap utover de standardiserte satsene kan etter en konkret vurdering få dekket det overskytende. Om du og flyselskapet ikke blir enige, kan du klage til Transportklagenemnda.  

Blir du stående på flyplassen i påvente av ny reise, skal flyselskapet sørge for mat og drikke, og eventuelt hotellopphold dersom det blir nødvendig. Til slutt har Iversen et soleklart råd til alle sommerens flyreisende: 

– Dersom du ikke får direkte beskjed fra flyselskapet om at flyet er innstilt – regn med at det går som vanlig. Møt opp på flyplassen i god tid, så går antageligvis flyet som normalt. 

nærbilde av kommunikasjonsrådgiver
Maren Van Buren Struksnæs
Kommunikasjonsrådgiver – forbrukerrettigheter og digitale spill
(+47) 404 91 804
maren.struksnaes@forbrukerradet.no
Abonner på vårt nyhetsvarsel

Relaterte saker