Forside > Siste Nytt > Forbrukere kan ha betalt for mye ved retur av leasingbilen
Forbrukerrådet har oppdaget at enkelte forbrukere har betalt moms på den såkalte påkostregningen når de leverer tilbake leasingbilen sin.

– Tusenvis av forbrukere kan ha betalt for mye etter endt leasingavtale, sier jurist og seniorrådgiver Thomas Iversen.

Nye biler i bilbutikk.Foto

Påkost er noe forbrukeren må betale når bilen er påført såkalt unormalt slitasje i leasingperioden. Det skal ikke kreves inn moms for dette, ifølge Skattedirektoratet.

– Vi ber leasingselskapene kartlegge egen praksis, for å avdekke om dette er systematiske feil eller enkeltstående hendelser. Selskapet er ansvarlig for å rydde opp i en eventuell feilfakturering, avslutter Iversen.

Med utgangspunkt i foreldelsesreglene for denne type krav ber vi selskapene sjekke betalinger tretten år tilbake i tid.

Slik sjekker du om du har betalt for mye

  • Sjekk om det står MVA på fakturaen, eller send en e-post til leasingselskapet og spør om moms var inkludert.
  • Be om momsen tilbake med en e-post.
  • Vi kan mekle om saken ikke løser seg.

 

Se også Forbrukerrådets privatleasing-guide.

Martin Skaug Halsos
Pressekontakt / Kommunikasjonsrådgiver
(+47) 996 46 617
martin.halsos@forbrukerradet.no
Thomas Iversen.Foto
Thomas Iversen
Seniorrådgiver
(+47) 907 74 258
thomas.iversen@forbrukerradet.no
Abonner på vårt nyhetsvarsel

Relaterte saker