Forbrukerrådet har oppdaget at enkelte forbrukere har betalt moms på den såkalte påkostregningen når de leverer tilbake leasingbilen sin.
– Tusenvis av forbrukere kan ha betalt for mye etter endt leasingavtale, sier jurist og seniorrådgiver Thomas Iversen.
Påkost er noe forbrukeren må betale når bilen er påført såkalt unormalt slitasje i leasingperioden. Det skal ikke kreves inn moms for dette, ifølge Skattedirektoratet.
– Vi ber leasingselskapene kartlegge egen praksis, for å avdekke om dette er systematiske feil eller enkeltstående hendelser. Selskapet er ansvarlig for å rydde opp i en eventuell feilfakturering, avslutter Iversen.
Med utgangspunkt i foreldelsesreglene for denne type krav ber vi selskapene sjekke betalinger tretten år tilbake i tid.
Slik sjekker du om du har betalt for mye
- Sjekk om det står MVA på fakturaen, eller send en e-post til leasingselskapet og spør om moms var inkludert.
- Be om momsen tilbake med en e-post.
- Vi kan mekle om saken ikke løser seg.

Thomas Iversen
Seniorrådgiver/forbrukerjurist
(+47) 907 74 258
thomas.iversen@forbrukerradet.no