Forside > Siste Nytt > Forbrukerrådet skuffet over resultatene i ny solkremtest

Forbrukerrådet skuffet over resultatene i ny solkremtest

15. juni, 2017
Kun åtte av 45 solkremer fikk smilefjes i årets solkremtest. Det er viktig å beskytte seg mot solen, og Forbrukerrådet etterlyser flere som fortjener beste karakter.

Kremene er sjekket for stoffer som kan medvirke til hormonforstyrrelser, som igjen kan føre til alvorlige konsekvenser som kreft og nedsatt fruktbarhet. Videre er kremene sjekket for miljøskadelige og allergifremkallende ingredienser.

Flesland etterlyser butikkenes ansvarsfølelse

Også i apotekets hyller finner du kremer som får dårlig karakter, og forbrukerdirektør Randi Flesland synes resultatet er nedslående.

– Det går utmerket an å lage solkrem uten stoffer vi er bekymret for virkningene av. Det har åtte av dem bevist. Solkrem er et viktig vern mot solstrålene, og derfor må det være enkelt å gjøre gode valg. Det er helt feil og unødvendig at økt risiko for kropp og klode er prisen for nødvendig beskyttelse.

Boots har en jobb å gjøre; alle solkremene i Soltan-serien for voksne havner i den dårligste kategorien i vår test. Det er alvorlig, og vi håper de gjør endringer så de kommer bedre ut i neste runde, understreker Randi Flesland.

Hun viser til Coop som et eksempel til etterfølgelse.

– De lager selv solkrem som hverken er til skade for helse eller miljø, og det er bra. Men de bør kvitte seg med produsenter som leverer kremer som kan gi en risiko. Vi har sendt dem spørsmål om hva de vil foreta seg, og håper de vil gjøre hyllene helt trygge for kundene sine. Etter leppepomade-testen sa de at de ville følge opp leverandørene på disse tingene.

solkremer til barn.Foto

Disse fire solkremene til barn får dårligste karakter i Forbrukerrådets test.

Barnesolkrem er testens taper

Korres Sunscreen emulsion for kids SPF 50 er den solkremen som kommer dårligst ut. Det er fordi den både inneholder stoffer som kan være hormonforstyrrende, og allergifremkallende, opplyser Flesland.

– Vi vil ikke finne stoffer som kan være med på å utgjøre en risiko for helsen i et produkt som skal smøres på barnehud, og derfor er dette testens store taper.

Hun peker på at de minste er særlig sårbare. Dessuten at det er viktig å huske på at vi får disse stoffene fra mange produkter som såper, våtservietter og leppepomader. Hvert enkelt produkt utgjør ikke en risiko alene, men fordi vi bruker så mange forskjellige produkter, vil den samlede bruken utgjøre en risiko selv i ørsmå mengder.  Her er Forbrukerrådet er på linje med FN og Verdens helseorganisasjon. Derfor vil Forbrukerrådet anbefale å unngå produkter med hormonforstyrrende stoffer der det finnes trygge alternativer.

Hun sier videre at folk med sensitiv hud bør være skeptiske når de velger solkrem.

– Noen produkter er merket at de passer for sensitiv hud. Det kunne vært en nyttig opplysning, hadde den bare vært til å stole på. Vi ser imidlertid at flere av disse kremene faktisk inneholder allergifremkallende stoffer. Det er som å reklamere med glutenfrie hveteboller.

Forbrukerrådets direktør håper butikkene sørger bedre for kundene sine i fremtiden. Dessuten forventer hun at helsepolitikerne legger press på EU. Det begrunner hun med at fremstående forskere har ropt varsko i mange år, men at kosmetikkbransjen fortsetter å utsette barna våre for risiko.

– Arbeidet med å regulere mistenkt hormonforstyrrende stoffer i kosmetikk er på ulovlig overtid. Her må Norge inn med all mulig påvirkningskraft. I mellomtiden ønsker vi at butikkene helt frivillig gjør hyllene sine tryggere for kundene. De må ikke vente på et påbud for det.

Se alle resultatene
Pressekontakt / Kommunikasjonsrådgiver
(+47) 934 67 352
a@forbrukerradet.no

Intervju og foto?


Kontakt Randi Flesland | direktør i Forbrukerrådet | 911 01 420

Høyoppløselig foto av: 
Randi Flesland | Foto: CW Foto

Høyoppløselig foto av:
Alle solkremene som er testet | Foto: Forbrukerrådet

Høyoppløselig foto av:
Solkremene til barn som kom dårligst ut | Foto: Forbrukerrådet

Høyoppløselig foto av:
Solkremene til voksne som kom dårligst ut | Foto: Forbrukerrådet

Abonner på vårt nyhetsvarsel