Forside > Siste Nytt > Forbrukertilsynet og Forbrukerrådet: Vær oppmerksom på Black Friday
Forbrukertilsynet og Forbrukerrådet går i år sammen ut med tips til Black Friday-handelen, for å hindre at forbrukere blir lurt.

Årets store kjøpefest er allerede i full sving. Black month, Black week og Black Friday-tilbudene florerer i både tilbudsaviser, på nett og reklameplakater. Det er selvfølgelig mulig å gjøre gode varp nå i førjulstiden, men de to forbrukerinstitusjonene oppfordrer til å bruke forbrukervett og ta noen forholdsregler før du drar kortet.

Forbrukertilsynet fører tilsyn med markedsføringsloven og en del andre forbrukerrettighetslover. Manglende førpris, eller bruk av førpris som ikke er reell, har vært blant de vanligste lovbruddene Forbrukertilsynet har avdekket i forbindelse med Black Friday.

– Vi ser at mange setter opp prisene sine før Black Friday, og bruker denne som førpris under salget. Dersom næringsdrivende oppgir en førpris som kun er benyttet en kort periode før salget, vil markedsføringen kunne anses villedende og dermed bryte med markedsføringsloven. Dette kan føre til økonomiske konsekvenser for den næringsdrivende, sier Trond Rønningen, direktør i Forbrukertilsynet.

Et godt tips til forbrukerne er å sjekke prishistorikken før de handler.

Direktør i Forbrukertilsynet Trond Rønningen. Foto
Foto: Dag Jessen/Forbrukertilsynet

Like rettigheter for salgsprodukter

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som jobber for å styrke og bevare forbrukerrettigheter. Direktør Inger Lise Blyverket har klare råd til årets kjøpefest i november:

– Spar på kvitteringene! Selv om du kjøper på salg har du fortsatt den samme retten til å klage. Det er reklamasjonsrett på salgsvarer på lik linje med ordinære varer – og fungerer ikke produktet eller blir ødelagt på grunn av feil – skal den næringsdrivende ordne opp i det, sier hun.

Forbrukerrådet anbefaler også at du benytter deg av betaling med kort dersom du fristes av tilbud i nettbutikker. Da er du nemlig sikret mot svindel.

– Med kort følger det med en rettighet som heter kortreklamasjon. Det betyr at dersom du kjøper noe på nett som ikke ankommer, eller som er i dårlig stand, kan du få pengene tilbake av banken. Derfor anbefaler vi direkte kortbetaling over andre typer betalingsløsninger, forteller Blyverket.

Inger Lise Blyverket.Foto
Foto: Forbrukerrådet

Gjør en ekstra sjekk – både av pris og butikk

Forbrukerrådet erfarer at det er svært mange useriøse nettbutikker der ute, som gjerne markedsfører seg kraftig rundt Black Friday. Derfor er det lurt å ta en ekstra sjekk for å hindre at du blir lurt.

– Finner du ingen kontaktinformasjon til selskapet utenom et kontaktskjema bør du være kritisk. Har du hørt om butikken før? Ta også en nøye titt på produktbeskrivelsen, bildeteksten og eventuelle brukeranmeldelser, sier Blyverket, og avslutter:

– Om tekstene åpenbart er traktert gjennom en oversettelsesrobot og er full av feil er sjansen stor for at varen du er i ferd med å bestille også er det.

Sjekk Forbrukerrådets liste over useriøse nettbutikker her.

Forbrukertilsynet og Forbrukerrådet oppfordrer også alle kjøpeglade nordmenn om å gjøre en ekstra sjekk for å sikre at tilbudet du slår til på faktisk er et godt tilbud.

– Bruk prissammenligningstjenester på nett for å sjekke om du finner varen billigere ett annet sted. Både prisjakt.no og prisguiden.no kan gi deg god oversikt, avslutter direktørene.

Hvem er Forbrukerrådet og Forbrukertilsynet?

Forbrukertilsynet er en offentlig tilsynsmyndighet som skal forebygge og stoppe ulovlig markedsføring, urimelige avtalevilkår og andre former for ulovlig handelspraksis rettet mot forbrukere. Dette gjøres gjennom veiledning og dialog med næringsdrivende, men Forbrukertilsynet kan også bruke økonomiske sanksjoner mot næringsdrivende som bryter loven. De mekler også i konflikter som har oppstått mellom forbrukere og næringsdrivende, og i saker mellom to privatpersoner. Se forbrukertilsynet.no

Forbrukerrådet er en uavhengig interesseorganisasjon som hjelper forbrukere igjennom sin veiledningstjeneste, samt jobber politisk for å påvirke myndigheter og næringsliv i en forbrukervennlig retning. Dersom du har spørsmål om en forbrukersak – det være seg kjøp av varer, inkasso, reklamasjonsrett eller håndverkertjenester kan du kontakte Forbrukerrådet for veiledning og råd.

nærbilde av kommunikasjonsrådgiver
Maren Van Buren Struksnæs
Kommunikasjonsrådgiver – forbrukerrettigheter og digitale spill
(+47) 404 91 804
maren.struksnaes@forbrukerradet.no

Tips og råd for Black Friday

  • Sjekk prishistorikk for å være sikker på at du får et godt tilbud, og at førprisen er reell.
  • Finner du et godt tilbud må du sjekke om du finner varen til en bedre pris et annet sted. Bruk gjerne prissammenlikningstjenester på nett.
  • Tenk deg godt om før du eventuelt kjøper varer på avbetaling – da mister du tilbudet i rentekostnader.
  • Bruk betalingskort ved netthandel for å sikre deg mot svindel.
  • Spar på kvitteringene. Selv om du kjøper på salg beholder du reklamasjonsretten din, og retten til å klage på produktet.
Abonner på vårt nyhetsvarsel

Relaterte saker