Husk å kreve penger av Ruter!

30. januar, 2024

Etter uker med kaos i kollektivtrafikken kan det godt hende kollektivselskapet skylder deg penger.

Det er særlig i Oslo, der kollektivselskapet Ruter har ansvaret, at utfordringene har vært størst i år. Været har ført til at svært mange passasjerer har blitt stående på bussholdeplassene rundt i byen. Men – med mindre man kan påberope seg ekstreme værforhold, gjelder selskapets reisegaranti.

– Gule farevarsler er ikke nok til å frita kollektivselskapene for ansvar. Snøfall, glatte veier og kulde er vanlige deler av norsk vintervær, noe forbrukerne må forvente at Ruter og andre kollektivselskaper tar høyde for, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

Reisegarantien til Ruter gir rett på inntil 750 kroner i erstatning for alternativ transport hvis du blir mer enn 20 minutter forsinket på grunn av forsinkelser, innstillinger eller andre uregelmessigheter og feil i rutetilbudet. Du kan lese hele garantien her.

– Du må huske å spare på kvitteringene for utgiftene du har hatt. Refusjonen gjelder reiser med drosje, bysykkel, elsparkesykkel og tilsvarende, sier Iversen.

Forbrukerrådet understreker at klagefristen for utlegg til alternativ transport er 3 måneder fra hendelsen.

– Slike ting går fort i glemmeboken hvis du ikke sender kravet med det samme. Mitt beste tips er å sende en kravet samme kveld, da er du sikker på at det blir gjort, sier Iversen.

Du søker om refusjon her.

Forbrukerjurist Thomas Iversen på togplattformen på Oslo Sentralstasjon.
Foto: Forbrukerrådet

Bør få prisavslag

Forbrukerrådet mener at uregelmessighetene de siste ukene bør gi kollektivkundene et prisavslag for alle ulempene det har ført til. Dette gjelder særlig forbrukerne med periodekort.

– Reisegarantien åpner ikke for prisavslag som følge av et dårligere kollektivtilbud enn forespeilet. Likevel mener vi at Ruter enten bør tilbakebetale deler av januarprisen på månedskortet, alternativt tilby en god rabatt på neste månedskort, sier Iversen.

Han understreker at dette vil kunne bidra til å bygge opp igjen tilliten til Ruter.

– Hvis Ruter ender opp med å kreve økonomisk kompensasjon fra sine underleverandører, er det naturlig at en god slump av denne tilfaller kollektivkundene, avslutter Iversen.

nærbilde av kommunikasjonsrådgiver Maren Struksnæs.Foto

Maren Van Buren Struksnæs

Kommunikasjonsrådgiver – forbrukerrettigheter og digitale spill

Abonner på vårt nyhetsvarsel

Relaterte saker