Forside > Siste Nytt > Hver fjerde nordmann har opplevd at prisen gikk i været fordi man er norsk

Hver fjerde nordmann har opplevd at prisen gikk i været fordi man er norsk

29. september, 2016
En undersøkelse Forbrukerrådet og Forbruker Europa/ECC-net har gjort, viser at over hver fjerde nordmann (28 %) som handler på internett har opplevd at prisen på produktet eller tjenesten økte da de oppga sin nasjonalitet eller bostedsadresse.
Person handler på nettet. Foto.

Foto: Colourbox.com

– Prisdiskriminering ved kjøp over landegrensene er en uting. Det er heller ikke lov etter EUs-tjenestedirektiv, så lenge det ikke er en god grunn for forskjellsbehandlingen. Handler du i en dansk nettbutikk, skal prisen være den samme, bortsett fra avgifter for toll og frakt, sier leder for Forbruker Europa, Ragnar Wiik.

Ved siden av at prisen økte opplevde litt over en tredjedel (36 %) at de ikke fikk handlet, fordi de var norske eller bodde i Norge. Den vanligste hindringen var at nettbutikken ikke kan levere til Norge. En annen hindring var at forbrukeren automatisk ble sendt til firmaets norske – og dyrere – nettsted. Åtte prosent opplevde at betalingskortet ikke ble akseptert fordi det var norsk.

Forslag om skjerping av reglene på vei

EU-kommisjonen er naturligvis opptatt av at tjenestedirektivet blir fulgt. Problemet er at man mangler sanksjoner. Derfor er et forslag til en ny forordning på vei som kanskje vil gjøre slutt på blokkeringen.

– Forslaget fra EU-kommisjonen vil skjerpe kampen mot prisdiskriminering og handelshindringer på nettet. For eksempel kan ikke nettbutikken sende deg automatisk videre til en egen side for norske kunder. En annen måte å skjerpe inn reglene på er at nettbutikken ikke kan nekte deg å betale, så lenge du bruker samme internasjonale betalingsløsning. For eksempel VISA, forteller Wiik.

Forbruker Europa kan hjelpe

Undersøkelsen viser at ni av ti internettkunder ikke vet hvor de kan klage, dersom de opplever forskjellsbehandling på grunn av nasjonalitet eller bosted.

– Ta kontakt med Forbruker Europa, er rådet fra Ragnar Wiik.

– Vi kan ta det opp med nettbutikken, og kanskje kan vi mekle fram et prisavslag, sier Wiik.

Det er også viktig å si ifra om forskjellsbehandling. Forbruker Europa vil rapportere klagene videre i EU-systemet. Det støtter kommisjonens forslag at vi kan vise med tall at dette er et stort problem.

– Så bruk forbrukermakten det er i å klage, avslutter Ragnar Wiik.

Forbruker Europa er en del av ECC-net som er EØS/EU sitt klagenettverk for forbrukere. Organet er kontaktpunkt for diskrimineringsbestemmelsen i EUs tjenestedirektiv og kan blant annet hjelpe nordmenn som er blitt geoblokkert.

Rapport om geoblokking 2016