Forside > Siste Nytt > Kjøleskap og fryseres levetid ned 1,5 år

Kjøleskap og fryseres levetid ned 1,5 år

14. februar, 2018
Levetiden på kjøleskap og frysere er gått ned med 1,5 år på 20 år, viser en studie SIFO har gjort på vegne av Forbrukerrådet.

– Det er oppsiktsvekkende at levetiden for produktgruppene kjøleskap og frysere har hatt en nedgang på ca. halvannet år, sier Gunstein Instefjord, fagdirektør for handel i Forbrukerrådet. Han er bekymret for at forbrukere velger å kassere hvitevarer fremfor å reparere.

Forbrukerrådet arbeider derfor for at reparasjoner skal bli billigere, og ønsker blant annet momsreduksjon og skattefradrag på reparasjoner. I den forbindelse har Forbrukerrådet bestilt en undersøkelse fra forbruksforskningsinstituttet SIFO, som legges frem på frokostmøtet «Forbruk i en reparasjonsfiendtlig tid» torsdag.

Mann som står med åpen kjøleskapsdør

Foto: Thomas Brun / NTB Scanpix

– Bekymringen vår knytter seg til at den totale avfallsmengden har fordoblet seg på 15 år. Et bærekraftig forbruk vil måtte innebære gjenbruk og reparasjon av produkter.

Kvitter seg med produktene tidligere enn før

I studien SIFO har gjort på vegne av Forbrukerrådet, har forskerne sammenliknet tall fra en studie i 1998 med nye tall fra 2017. Da kommer det frem at forbrukere kvitter seg med produktene kjøleskap og frysere 1,5 år tidligere enn før.

– Hovedgrunnen til at folk velger å kvitte seg med hvitevarer, er at de går i stykker, slår SIFO-forsker Pål Strandbakken fast.

For tjue år siden kastet ni av ti forbrukere kjøleskapet eller fryseren fordi den var ødelagt. For bare åtte av ti forbrukere er det årsaken til at forbrukerne kvitter seg med produktet i dag.

Forskeren tror det har sammenheng med at det er blitt langt mer vanlig med integrerte hvitevarer.

– Bytter man kjøkken, må ofte også kjøleskapet byttes, sier han.

Les rapporten fra Forbrukersforskningsinstituttet SIFO

Kostbare reparasjoner

Forbrukerrådets egen undersøkelse på andre typer hvitevarer viser at det er dyrt med selv relativt enkle reparasjoner.

– På for eksempel en vaskemaskin kan en reparasjon utgjøre halvparten av innkjøpsprisen. Det er naturlig å anta at dette misforholdet bidrar til at mange forbrukere velger å kassere hvitevarer fremfor å reparere, sier Instefjord.

Torsdag inviterer Forbrukerrådet bransje, politikere og forbrukere til Kulturhuset i Oslo for å diskutere hvordan vi kan få tingene til å vare lenger.