Med forbrukerrettigheter i bagasjen

13. juni, 2023

Til tross for svak krone og økte levekostnader planlegger halvparten av oss en utenlandsferie i sommer. Hvis du er uheldig har du ofte rett på både mat og hotell.

Sommeren i fjor ble preget av streiker og flyvninger som ikke gikk det det hele tatt. Flere eksperter er nå ute og advarer mot at også denne sommeren kan bli et kaos for feriehungrige (ekstern lenke) nordmenn. 

– Det er enda viktigere enn vanlig at du følger med på informasjonen som kommer fra flyselskap, formidleren eller pakkereiseaktøren, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet.  

Han understreker at du allerede nå bør dobbeltsjekke at kontaktinformasjonen din hos selskapet og i bestillingen er korrekt, og at epostene ikke blir liggende i søppelposten.

– Selv små endringer kan velte store planer hvis du ikke er kjent med endringene, sier Iversen. Han viser til at logistikkproblemer i det europeiske luftrommet fort kan føre til at selskapene må justere på avgangene.

Forbrukerrådet ønsker deg en avslappende sommerferie når den tiden kommer, og håper at du ikke for bruk for tipsene her.  

Flyreise

Mange som skal på utenlandsferie planlegger en flytur eller to. Med både bagasjekaoset og forsinkelsene i fjor sommer friskt i minne er reiselivsrettighetene viktigere enn noen gang.

– Hvis flyvningen din blir forsinket eller innstilt har du klare og tydelige rettigheter. Rettighetene dine varierer både etter hvor lang forsinkelsen er, og hva som er årsaken til at det har blitt et avvik, sier Iversen.

Han viser til Forbrukerrådets flyrettighetskalkulator (se nedenfor), der du kan regne ut rettighetene dine selv. I tillegg bør du følge godt med frem mot ferie, siden det jevnlig skjer justeringer av avgangstidene flyselskapene opererer med.

Hvis noe hender med bagasjen din, er seniorrådgiveren klar på hva du må gjøre.

– Hvis bagasjen din blir borte eller skadet må du melde fra på flyplassen, sier Iversen. Jeg opplever at folk som venter bare noen dager med å melde ifra sliter med å bli trodd på at bagasjen faktisk ble skadd på flyvningen.

Når du fyller ut informasjon om den skadde eller tapte bagasjen for du en såkalt «property irregularity report» (PIR) med et unikt referansenummer. Denne må du ta godt vare på. Hvis du må kjøpe noe nytt mens du venter på at bagasjen skal komme må du også spare på kvitteringene.

– Et godt tips for å redusere ulempene ved forsinket bagasje er å pakke et par skift i håndbagasjen, da slipper du å bruke de første dagene på å handle hvis bagasjen bare blir litt forsinket, sier Iversen.

Thomas Iversen.Foto
Forbrukerjurist Thomas Iversen. Foto: Forbrukerrådet

Hotell og feriehus

Enten du skal bo på hotell, i leilighet eller i feriehus har du rettigheter hvis innkvarteringen ikke er som avtalt.

– Hvis ferieboligen ikke er som annonsert eller ikke holder mål bør du si ifra til med det samme. Som regel kan feil ved innkvarteringen blir fikset der og da, sier Iversen.

Han understreker at det ikke er noe poeng i å irritere seg hele ferien over et hotellrom som ikke er som avtalt. Da er det mye bedre å gi beskjed med det samme.

– Det samme gjelder hvis du leier feriehus eller hytte. Hvis noe ikke er som avtalt bør du så snart som mulig gi utleieren muligheten til å fikse opp, sier Iversen.

Leiebil

For å komme seg rundt på ferien er det mange som leier seg en bil. Leiebil gir stor fleksibilitet, men krever at du gjør litt forarbeid.  

– Skal du kjøre bil i utlandet, må du sjekke hvilke trafikkregler som gjelder for det landet du reiser til. Både trafikkregler og trafikkultur kan variere stort fra land til land, sier Iversen. I tillegg må du sjekke om du må skaffe deg et internasjonalt førerkort før du kan hente ut leiebilen i utlandet.

Leiebilen må være forsikret med ansvarsforsikring (TPL) og kaskoforsikring (CDW) gjennom leiebilselskapet. Kaskoforsikring kommer i tillegg, og dekker skader på selve kjøretøyet.

– Kaskoforsikringen gjennom leiebilselskapet har ofte en svært høy egenandel, og vi opplever at mange forbrukere ved utlevering av leiebilen blir skremt til å tegne tilleggsforsikringer som i verste fall er unødvendige, sier Iversen.  

Mange av de beste reiseforsikringene dekker egenandelen på kaskoforsikringen ved skader på selve bilen.

– Mitt beste tips er å sjekke hva forsikringen din dekker før du står i disken og diskuterer med leiebilselskapet, sier Iversen.

Endring på pris på pakkereisen

En pakkereise inkluderer typisk flyreise, flyplasstransport og overnattinger. For mange er pakkereise både en enkel og rimelig måte å ta med familien på ferie.  

Forbrukerrådet har snakket med forbrukere som har fått varsel fra pakkereiseaktøren om at reisen de allerede har bestilt og betalt øker i pris.

– Få er kjent med at pakkereiseaktørene kan endre prisen frem til det er 20 dager til avreise, sier Iversen. Med økte priser i Europa kombinert med svakere krone er det noe som årets turister bør være klar over.

Prisendringene kan likevel bare skje som en direkte følge av

  1. økt pris på drivstoff, gass eller strøm
  2. høyere skatte- eller avgiftsnivå
  3. svakere krone mot lokal valuta

– Forbrukeren skal ha en begrunnelse for endringen. Økningen skal bli regnet ut med utgangspunkt i det tidspunktet da forbrukeren kjøpte reisen, sier Iversen. Hvis prisøkningen fører til at reisen blir mer enn åtte prosent dyrere, har forbrukeren rett til å gå fra avtalen uten gebyr.

Sjekkliste før ferien

  • følg med på informasjon fra flyselskap eller reiseoperatør
  • Klag med den gang om du oppdager avvik
  • Husk reiseforsikring for alle i reisefølget
  • Ta med Europeisk helsetrygdekort
  • Betal i lokal valuta
Bengt- Eigil Ruud.Foto

Bengt-Eigil Ruud

Kommunikasjonsrådgiver – forbrukerrettigheter, bolig og dagligvare

Abonner på vårt nyhetsvarsel

Relaterte saker