Sentralisert skaderegister: Vil bli kvitt useriøse bilselgere
12. mars, 2025
Forbrukerrådet støtter Statens Vegvesen i ny høring, og mener et sentralisert skaderegister vil kunne senke konfliktnivået i bruktbilhandelen, og sørge for at færre forbrukere kjøper katta i sekken.
Mangel på informasjon om kjøretøyet kan skape store problemer i bruktbilhandelen. Uten all informasjonen er på bordet kan prisen på bilen raskt bli feil.
– For det første er det slik at selger har mer informasjon om bilen enn det kjøper har. All informasjonen oppgis heller ikke alltid i markedsføringen, og sist, men ikke minst kan bilen ha tekniske avvik som verken kjøper eller selger er klare over, forteller Thomas Iversen, fagsjef i Forbrukerrådet.
I alle de tilfellene vil man kunne ende opp med at prisen på kjøretøyet ikke settes riktig, og tvister kan oppstå i etterkant.
– Alle er tjent med at færre biler med skjulte skader blir solgt. Med et sentralisert skaderegister får de næringsdrivende og forbrukerne bedre informasjon. Det vil kunne bidra til en mye tryggere brukthandel for bil, forteller Iversen.

Kan stoppe de useriøse aktørene
Bruktbilmarkedet er det markedet Forbrukerrådet og Forbrukertilsynet mottar flest henvendelser og tvistesaker på.
– Det er fortsatt mange som opplever problemer etter et bilkjøp. Mer og bedre informasjon om bilen er tilgjengelig før kjøp vil det kunne sørge for mindre problemer for forbrukerne. Opplysninger fra skaderegisteret vil inngå som del av informasjonen proffe selgere må gi når de kjøper bruktbil, forteller Iversen.
Han mener et skaderegister også vil kunne være demotiverende for useriøse aktører.
– Vi vet av erfaring at det finnes næringsdrivende som spekulerer i å gjøre dårlige reparasjoner, og deretter selge bilen videre for en for høy pris. Et solid og godt skaderegister vil kunne sikre at færre forbrukere ender opp i slike situasjoner.
Sjekkliste før du kjøper bruktbil
Vurderer du å kjøpe bruktbil i nærmeste fremtid? Da anbefaler vi at du tar en kikk på Forbrukerrådets sjekkliste for kjøp. Den finner du her:

Maren Van Buren Struksnæs
Kommunikasjonsrådgiver – forbrukerrettigheter og digitale spill