Forbrukerrettigheter

Svært få har forsikret elsparkesykkelen: Kan fort bli en dyr vår

19. april, 2023

Du tar en stor risiko ved å la elsparkesykkelen være uforsikret. I verste fall kan du havne i livslang gjeld.

Når er påsken tilbakelagt, og våren nærmer seg. Det betyr at private elsparkesykler kommer ut i gatene igjen i takt med at snøen smelter. Da er det veldig viktig at du tegner en ansvarsforsikring for elsparkesykkelen din før du tar den første turen i vårværet.

Utleiesykler er forsikret av utleier, men personlige kjøretøy må altså forsikres. Disse elsparkesyklene er nå lovmessig sett en motorvogn – og på ingen måte et leketøy.

– Nå må du ha egen ansvarsforsikring for hver elsparkesykkel du eier, dier juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, Thomas Iversen.

Du trenger nemlig forsikring for hver elsparkesykkel, svevebrett, elektriske rullebrett eller par med elektriske rulleskøyter som du har.

Egne forsikringsavtaler for disse tilbys av alle forsikringsselskap som også tilbyr ansvarsforsikring for bil – og prisen ligger på ca. 50 – 100 kroner måneden.

Forbrukerjurist Thomas Iversen på sparkesykkel.Foto
Foto: Forbrukerrådet

Kan få store konsekvenser

Så lenge fremkomstmiddelet du bruker er å regne som et liten elektrisk motorvogn, har du forsikringsplikt (se faktaboks). Uten forsikring tar du en veldig stor risiko.

– Ved å kjøre uten forsikring tar du en veldig stor økonomisk risiko. I være fall kan du ende i livslang gjeld dersom uhellet er ute, advarer Iversen

Det økonomiske ansvaret for personskader er ubegrenset ved elsparkesykkelulykker, mens for skade på ting og eiendom er grensen 100 millioner kroner.

– De færreste har millioner på bok til å kunne betale for eventuelle skader som oppstår fordi de kræsjer en sparkesykkel, sier Iversen. Han anmoder samtidig alle om å kjøpe forsikring til sparkesykkelen før den ser snurten av veien nå i vår.

Kjør aldri en ulovlig elsparkesykkel

Hvis elsparkesykkelen din for eksempel går over 20 km/t så er den ikke å regne som en liten elektrisk motorvogn, men en moped.

– Et slikt kjøretøy er umulig å forsikre siden den er å regne som en moped, og mopeder har både registreringsplikt og omfattende tekniske krav, sier Iversen.

En ulovlig elsparkesykkel er ikke bare ulovlig å bruke på veien, men er like ulovlig i skogen, på gårdsplassen og i stua.

– Ulovligheten knyttet til for eksempel hastighet og merking kan ofte løses av selger eller produsent. Vi anbefaler at du tar kontakt der du kjøpte utstyret, og undersøker hva som skal til for å gjøre det lovlig, sier Iversen.

Hvis ulovligheten knytter seg til fysiske størrelser som høye, vekt eller lengde så blir det verre.

– Da vil fort fremkomstmiddelet måtte ende på gjenvinningsstasjonen, avslutter Iversen.

nærbilde av kommunikasjonsrådgiver Maren Struksnæs.Foto

Maren Van Buren Struksnæs

Kommunikasjonsrådgiver – forbrukerrettigheter og digitale spill