Misnøgd med bilkjøp?
Her kan du sjå kva rettar du har når du er misnøgd med kjøpt bil. Same reglar gjeld også ved kjøp av campingvogn, motorsykkel eller båt.
Kva skal til for at du kan klage?
Har bilen ein feil eller ein mangel?
Før du kan klage, må du få klarlagt om bilen har ein mangel. Bilen har ein mangel dersom den ikkje er i den stand som de har avtalt. Dersom de ikkje har avtalt noko spesielt, skal bilen vere slik ein normalt kan rekne med ut frå bilens alder, bruk, køyrelengde og liknande. Som kjøpar kan du altså ikkje forvente det same av ein brukt bil, som av ein ny bil.
Kva blir rekna som ein mangel?
Det blir i utgangspunktet rekna som ein mangel dersom problemet ikkje skuldast:
- Normal slitasje
- Skade du sjølv har påført bilen
- Ytre påverknader, som for eksempel startproblem i svært kaldt vêr
Enkelt kan ein seie at jo eldre bilen er, jo billigare han er, og jo lenger han er køyrt, dess mindre kan du forvente av han. Du kan heller ikkje klage på noko du kjente, eller måtte kjenne til, då du kjøpte bilen. Synlege manglar vil vere din risiko som kjøpar. Difor er det viktig å sjekke bilen nøye før du kjøper.
Det skal dessutan meir til for å nå fram med ein klage når bilen er kjøpt hos ein privatperson, enn hos ein forhandlar.
«Som han er»
Frå og med 1. januar 2024 er det i forbrukarkjøp ikkje lenger lov å selje bil med atterhaldet "som han er". Eit slikt atterhald vil ikkje lenger vere gyldig, og seljar er forplikta etter lova til å opplyse om alle feil og manglar som avvik frå vanlege krav til kvalitet, funksjonalitet og liknande.
Viss du kjøpte bilen før 1. januar 2024 kan det hende at seljar har teke atterhald om at bilen blir seld «som han er» eller liknande. Dette fritar uansett ikkje seljar for alt ansvar. Du kan ha eit krav mot seljar dersom:
Døme på ting som utløyser krav mot seljar:
- Seljar har halde tilbake opplysningar, og det blir rekna med at det har påverka kjøpet
- Seljar har gitt feil opplysningar, -og det blir rekna med at det har påverka kjøpet
- Bilen er i dårlegare stand enn du hadde grunn til å rekne med ut frå det du fekk opplyst om pris, alder og kilometerstand. Har du kjøpt bilen hos ein privatperson, må den vere i vesentleg dårlegare stand.
Utan reklamasjonsrett
Nokre gonger ønskjer ein privatperson å selje bilen utan reklamasjonsrett. I kontrakten står det gjerne at «kjøpar fråskriv seg retten til å gjere mangel gjeldande etter kjøpslova § 19», eller liknande. Ei slik fråskriving medfører som hovudregel at seljaren ikkje er ansvarleg for feil og manglar ved bilen. Du kan likevel ha eit krav mot seljaren dersom du beviser at:
- seljaren har halde tilbake opplysningar om vesentlege forhold ved bilen
- seljaren har gitt medvite uriktige opplysningar om bilen
Seljaren kan ikkje bruke ei slik fråskriving dersom han er ein næringsdrivande forhandlar.
Sakkyndig vurdering
Dersom du meiner bilen er i dårlegare stand enn det du kunne forvente, kan det vere lurt å få ei sakkyndig vurdering. Ei slik vurdering blir gjort av ein fagperson, som kan seie noko om korvidt det ligg føre ein feil, kva som er årsaka til feilen, og kva ein reparasjon vil koste.
Det er viktig at den du brukar som sakkyndig er nøytral, og ikkje har andre økonomiske interesser i saka ut over å skrive vurderinga. Du må sjølv betale for ein sakkyndig rapport, men du kan krevje å få utgifta refundert i ettertid dersom du vinn saka.
Kor lenge etter kjøpet kan du klage?
To års klagerett når bilen er kjøpt av privatperson
Har du kjøpt bil av ein privatperson, er det kjøpslova som gjeld. Då har du ein reklamasjonsrett på to år. Det er i tillegg eit krav om at du må reklamera innan rimeleg tid etter at du oppdaga, eller burde ha oppdaga, mangelen.
OBS! Dersom bilen er selt av ein profesjonell bilformidlar for ein privatperson, kan du velje kven av partane du vil klage til. Mellommannen vil likevel ikkje dele ansvaret dersom han har gjort deg uttrykkeleg merksam på at han berre opptrer som mellommann, og at han ikkje skal vere ansvarleg saman med seljar.
Fem års klagerett når bilen er kjøpt av forhandlar
Har du kjøpt bil av ein forhandlar, gir forbrukarkjøpslova deg ei klagefrist på fem år . Det betyr at du normalt ikkje kan klage på feil og manglar som viser seg meir enn fem år etter at du overtok bilen. Unntak er dersom seljar i ein garantiavtale har påteke seg ansvar i ein lengre periode, eller han har opptredd uredelig eller grovt aktlaust.
Dersom du meiner at bilen har ein mangel som seljar er ansvarleg for, må du ta dette opp med seljar innan rimeleg tid. Dersom du klagar for seint, kan du miste kravet ditt. Det vil vere tilstrekkeleg at du klagar innan to månader etter at du oppdaga feilen, men i praksis vil både du og seljar vere tent med ein rask reaksjon.
Kva kan du krevje?
Reparasjon
Du må først akseptere at seljaren prøver å rette opp feilen eller mangelen. Dette skal skje innan rimeleg tid og utan kostnader eller vesentleg ulempe for deg. Seljar kan gjere eitt forsøk på å rette mangelen, men fleire forsøk kan tillatast dersom det er særlege grunnar som gjer det rimeleg. Dette må vurderast konkret i den enkelte sak.
Når seljar tilbyr å rette, kan du ikkje motsetje deg det utan rimeleg grunn. Dersom reparasjonen tek lengre tid enn ei veke, vil du som utgangspunkt ha krav på å få låne ein bil frå seljar. Dette gjeld ikkje når du har kjøpt bil hos ein privatperson.
Prisavslag
Dersom mangelen ikkje blir retta, seljar ikkje utfører omlevering, eller dette ikkje blir gjort innan rimeleg tid eller er til vesentleg ulempe for deg, kan du krevje prisavslag. Prisavslaget skal normalt tilsvare reduksjonen i bilens verdi. Er bilen verd 25 prosent mindre med mangelen, kan du krevje eit prisavslag på 25 prosent av kjøpesummen. I særlege tilfelle kan prisavslaget i staden setjast til kva det vil koste å få bilen i feilfri stand.
Heve kjøpet
Dersom mangelen ikkje er uvesentleg, kan du i staden for prisavslag krevje å heve kjøpet. Hugs at seljar normalt har to retteforsøk for same mangel.
Ny, tilsvarande bil
Du kan som eit alternativ til retting, krevje ein ny, tilsvarande bil (omlevering), men du har ikkje krav på dette dersom det vil påføre seljar urimelege kostnader. Det vil som regel vere tilfelle ved kjøp av bil og andre køyretøy. Seljar kan som eit alternativ til retting, tilby omlevering. Det er sjeldan aktuelt, ettersom du då kan krevje ein heilt ny bil, og seljar ikkje har rett til kompensasjon for bruken eller nytta du har hatt av bilen.
Ved kjøp av brukte bilar er omlevering også mindre aktuelt, fordi det er vanskeleg å skaffe ein tilsvarande bil. Omlevering er også sjeldan aktuelt når seljar er privatperson.
OBS! Dersom bilen blei kjøpt etter januar 2024 har du ikkje lenger eit lovfesta krav på leigebil. Merk at det likevel vil vere aktuelt i mange tilfelle fordi seljar ikkje kan reparere eller omlevere bilen dersom det ikkje kan skje utan kostnad og vesentleg ulempe for deg.
Erstatning
Har du hatt utgifter som følgje av at bilen har vore mangelfull, kan du ha rett til å få nødvendige utgifter dekka. Hugs å ta vare på kvitteringar, slik at du kan dokumentere utgiftene.
Avbestilling
Forbrukarkjøpslova gir deg rett til å avbestille eit bilkjøp så lenge det skjer før levering. I slike tilfelle kan ikkje seljar fasthalde kjøpet og krevje betaling. Dersom de ikkje har avtalt eit avbestillingsgebyr, kan seljar krevje erstatning for tap som følgjer av avbestillinga. Denne erstatninga kan bli høg, ettersom seljar blant anna kan krevje erstatning for tapt forteneste. Avbestillinga er dermed ikkje ein billeg måte å komme seg ut av avtalen på.
OBS! Ved kjøp frå privatperson har du som hovudregel ingen rett til å avbestille.
Korleis går du fram for å klage?
1. Klag til seljar
Meiner du at bilen har ein mangel, og seljar er ueinig når du seier ifrå? Då bør du raskt sende ein skriftleg klage til seljaren. Bruk gjerne Forbrukarrådet sitt ferdige klagebrev.
2. Ta saka til mekling
Dersom seljaren avviser klagen din og du er ueinig i avvisinga, eller du ikkje får svar innan svarfristen du har sett, kan du ta saka til Forbrukartilsynet.
Innhaldet er omsett til nynorsk ved hjelp av kunstig intelligens og kvalitetssikra av Forbrukarrådet.