Misnøgd med reparasjon av bil?
Her finn du ut kva du kan krevje viss du er misnøgd med verkstaden, og korleis du går fram for å klage.
Har du grunnlag for å klage?
Når reparasjonen er mangelfull
Du kan klage dersom reparasjonen er mangelfull. Du kan klage på reparasjon eller service i fleire tilfelle.
Døme på når du kan klage på reparasjon eller service:
- Dersom arbeidet ikkje er fagmessig utført, f.eks. at registerreima ikkje er montert riktig, og derfor ryk kort tid etter verkstadsbesøket.
- Verkstaden har gitt deg dårleg vegleiing, til dømes om dei har rådd deg til å utføre unødvendige reparasjonar.
- Det er brukt delar av dårleg kvalitet.
- Reparasjonen/servicen er i strid med offentlege tryggleikskrav, eit døme er dersom det er brukt delar som ikkje er godkjent på din bil.
- Verkstaden har ikkje utført nødvendig tilleggsarbeid. Har du bestilt berre oljeskift, og det viser seg i ettertid at også oljefilter burde vore skifta, vil dette vere å rekne som nødvendig tilleggsarbeid.
- Tenesta svarar ikkje til det verkstaden har opplyst om eigenskapar eller føremål, og det og det er grunn til å tru at det har verka inn på avtalen.
Når du må tilbake på grunn av at feil del er reparert
I enkelte tilfelle fører ikkje tenesta til ønska resultat, til dømes fordi det blir skifta feil del. Dersom bilen må inn på nytt for å skifte til riktig del, er du ikkje forplikta til å betale for begge verkstadsbesøka, viss den første reparasjonen ikkje var fagmessig utført. I slike tilfelle skal du berre betale det beløpet du ville betalt dersom riktig del blei skifta ved første besøk.
Kva kan du krevje når reparasjonen er mangelfull?
Verkstaden må rette feilen
Du kan krevje at verkstaden rettar manglar ved tenesta når det kan skje utan kostnad eller ulempe for deg. Rettinga skal skje innan rimeleg tid og for verkstaden si rekning, dette står i håndverkartenestelova.
Om verkstaden for eksempel bruker delar av dårleg kvalitet, kan du krevje at dei rettar mangelen ved å bytte ut delane. Om verkstaden har gjort ein jobb som ikkje held mål, kan du krevje dette utbetra kostnadsfritt.
Om det er tvil om kvaliteten på arbeide, kan du undersøkje bilen hos ein nøytral autorisert verkstad for å kunne dokumentere at det er ein mangel. Sjølv om verkstaden har gjort feil første gongen, har dei rett til å prøve å rette feilen. Du kan derfor ikkje krevje prisavslag eller heving dersom verkstaden tilbyr å gjere reparasjonen på nytt. Du kan berre motsette deg dette dersom eit nytt verkstadsbesøk er til vesentleg ulempe for deg, eller at du elles har særlege grunnar til å motsette deg at verkstaden prøver å utbetre. Det vil sjeldan vere ein god nok grunn at du har mist tilliten til verkstaden etter at dei har gjort feil ein gong.
Prisavslag
Dersom verkstaden ikkje rettar mangelen innan rimeleg tid, kan du krevje prisavslag som tilsvarar kostnadene med å få den retta. Viss mangelen er ubetydeleg og prisen for å rette blir urimeleg høg, kan det vere at prisavslaget blir sett lågare enn reparasjonskostnadene.
Heving av avtalen
I staden for prisavslag kan du heve heile avtalen, dersom føremålet med tenesta blir vesentleg forfeila. Det kan vere i tilfelle der arbeidet ikkje er fagmessig utført, og resultatet er at reparasjonen er utan verdi fordi den ikkje har løyst det opphavlege problemet ved bilen. Dette gjeld viss verkstaden ikkje har rett til å gjere fleire forsøk på å rette opp feilen.
Dersom du hever avtalen, har ikkje tenesteytar krav på betaling, men du skal levere tilbake delane om det er mogleg. Om ikkje alt kan leverast tilbake, kan tenesteytaren krevje eit rimeleg vederlag for delane. Viss avtalen blir heva berre for ein del som står igjen, har tenesteytaren krav på betaling for heile tenesta, minus det det normalt kostar å få utført resten av arbeidet.
Erstatning
Du kan krevje erstatning for det økonomiske tapet du blir påført som følgje av ein mangel. Tenesteytaren vil ikkje vere ansvarleg viss grunnen til tapet er forhold han ikkje har kontroll over. Tenesteytaren kan også bli ansvarleg for å dekke ditt økonomiske tap dersom han gjer skada på andre delar enn den som skal reparerast, eller han påfører andre skadar på bilen.
Dersom verkstaden ikkje rettar mangelen, kan du få ein annan verkstad til å rette feilen(ane), og krevje kostnadene dekka av den opphavlege verkstaden. Vi tilrår at du sender eit skriftleg varsel om at ein annan verkstad vil bli nytta, dersom verkstaden ikkje rettar mangelen. Om dei nektar å dekke kostnadene til annan verkstad, må du sjølv dekke rekninga i første omgang. Deretter kan du rette eit erstatningskrav mot tenesteytaren.
Kva kan du krevje dersom reparasjonen er forseinka?
Når bli ei teneste rekna som forseinka?
Ei teneste er forseinka om den ikkje blir ferdigstilt innan avtalt tid eller i rimeleg tid for kva som er vanleg for den aktuelle tenesta.
Halda tilbake betaling
Du kan halde tilbake så mykje av betalinga at det sikrar dine krav som følgje av forseinkinga.
Krevje reparasjon som avtalt
Du kan krevje at verkstaden utfører tenesta som avtalt, dersom det ikkje påfører verkstaden urimeleg kostnad eller ulemper. Du må ikkje vente urimeleg lenge med å krevje at tenesta skal utførast. Du kan gjerne setje ein rimeleg tilleggsfrist.
Heve avtalen
For å kunne seie opp avtalen må forseinkinga bety mykje for deg. Om du først har kravd at tenesta likevel blir utført, kan du ikkje deretter heve avtalen så lenge arbeidet blir ferdig innan ein rimeleg tilleggsfrist.
Når ein del av arbeidet er utført, kan du normalt berre heve avtalen for det arbeidet som står igjen, om ikkje føremålet med heile tenesta blir vesentleg forfeila. Dersom den delen av avtalen som står att blir heva, kan verkstaden krevje full betaling, men med frådrag for det det normalt kostar å få utført den delen som står igjen.
Dersom heile avtalen blir heva, har verkstaden ikkje krav på betaling. Verkstaden har likevel rett til å få tilbake material, med mindre det skaper stor ulempe eller kostnad for deg. For det som ikkje kan leverast tilbake, kan verkstaden krevje eit rimeleg vederlag, tilsvarande verdien det har for deg.
Krevje erstatning
Du kan krevje erstatning om du har blitt påført økonomisk tap som følgje av forseinkinga. Dette gjeld for eksempel om forseinkinga har gitt deg utgifter til alternativ transport.
Kva gjer du om de er usamde om pris?
Avtalen er bindande
Om de har avtalt ein fast pris for arbeidet, er denne bindande. Om verkstaden har gitt eit prisoverslag, skal ikkje prisen overstige det oppgitte beløpet vesentleg, maksimalt 15 prosent. Prisen skal omfatte meirverdiavgift og andre offentlege avgifter, viss ikkje anna er opplyst. Verkstaden kan ikkje krevje bestillingsgebyr, ordregebyr, ekspedisjonsgebyr i tillegg til prisen.
Eventuelle førehandsundersøkingar skal berre betalast om det er avtalt på førehand. Det er vanleg at bilen først blir undersøkt (feilsøking) og deretter bli reparert etter avtale med forbrukar. Om verkstaden går ut frå at prisen for reparasjonane vil stå i misforhold verdien bilen har når den er reparert, skal du informerast om det før avtalen blir inngått eller arbeidet starta. Det same gjeld dersom reparasjonane ikkje vil vere til nytte for deg.
Må kontakte deg viss prisen blir høgare
Om verkstaden under utføringa av arbeidet får grunn til å tru at prisen blir mykje høgare enn det du kunne vente i forhold til avtalen, har dei plikt til å kontakte deg før arbeidet kan halde fram.
Tilleggsarbeid
Dersom det skulle bli behov for tilleggsarbeid undervegs, skal verkstaden som hovudregel kontakte deg. Det er unntak i dei tilfella der du ikkje er å treffe, om det er sannsynleg at du vil ha arbeidet utført, og prisen for tilleggsarbeidet er svært låg i forhold til prisen for heile reparasjonen eller servicen.
Verkstaden skal utføre tilleggsarbeid som ikkje kan utsettast, dersom det er fare for at du får vesentleg skade eller tap om det ikkje blir gjort. Det er verkstaden som må sannsynleggjere at vilkåra for å utføre tilleggsarbeid er oppfylt.
Ikkje avtalt pris
Dersom de ikkje har avtalt nokon pris, vil prisen på arbeidet reknast ut på vanleg måte for tilsvarande arbeid (gjengs pris). Dersom det er behov for å finne gjengs pris, bør du kontakte minst to verkstader og få eit pristilbod eller prisoverslag på den tenesta du har fått utført. Prisen verkstaden har sett må likevel leggjast til grunn med mindre den avvik vesentleg frå dei øvrige prisane du finn.
Når må du klage?
Klag så raskt som mogleg
Du pliktar å kontrollere det arbeidet som er gjort, slik at manglar blir oppdaga så fort som mogleg. Du må alltid klage til verkstaden som har utført tenesta innan rimeleg tid etter at mangelen blei oppdaga.
Hovudregelen er at fristen for å klage går ut to år etter at oppdraget blei avslutta. Om resultatet av arbeidet som er utført er meint å vare vesentleg lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.
Korleis går du fram for å klage?
1. Klag til verkstaden
Dersom du er misnøgd med arbeidet som er utført, må du først ta kontakt med verkstaden. Bruk gjerne Forbrukarrådets ferdige klagebrev.
2. Ta saka til mekling
Dersom verkstaden avviser klagen din og du er usamd i avvisinga, eller du ikkje får svar innan svarfristen du har sett, kan du klage saka inn for Forbrukartilsynet.
Innhaldet er omsett til nynorsk ved hjelp av kunstig intelligens og kvalitetssikra av Forbrukarrådet.