Appar og programvare

Kva har du krav på om ein app eller ei programvare ikkje fungerer som den skal?

Digitalytingslova

Når du kjøper eller abonnerer på programvare eller appar kjem regelverket vi skildrar her til nytte. Når du kjøper eit produkt som inneheld programvare eller har ein tilknytt app så er det forbrukarkjøpslova som gjeld.  

I oversikta bruker vi programvare gjennomgåande, og det vil omfatte både tradisjonelle program til datamaskinar, men også appar og tenestekontraktar (software as a service, såkalla SaaS).   

Døme på programvare er Office-pakken eller Adobe Photoshop som begge blir kjøpt som ei teneste og eingongskjøp av operativsystemet Windows 10.   

Er det ein feil ved programvara/appen?

Viss programvara ikkje er som marknadsført eller har feil som gjer at det ikkje fungerer som det skal, kan du krevje at leverandøren sørger for at feila blir retta. Feil blir ikkje retta overfor enkeltforbrukarar, men retta i form av oppdateringar som alle nyt godt av. Det er likevel viktig å seie ifrå viss du finn feil.     

Døme på feil ved programvara

  • innhald manglar
  • innhald har feil som gjer at programvara ikkje fungerer som den skal
  • det er ingen eller svært avgrensa servertilgang for skybasert tryggleiksskopi
  • programmet er dårleg optimalisert slik at det ikkje køyrer på maskinvare som spelet sjølv oppgir som tilstrekkeleg
  • programmet passar ikkje til dei filtypane som er oppgitt 
  • oppdateringar av programvara fører til feil    

Du må gi leverandøren litt tid til å ordne opp i feila, og vere klar over at feila ikkje blir retta opp berre til deg.     

Når du oppdagar feil i programvara, kan du bruke dei tilbakemeldingsfunksjonane som ofte finst innebygd i programvaren eller appen. Viss ikkje dei finst, kan du vurdere å sende ein e-post eller chatte med leverandøren eller utviklaren for å peike på feila.   

Viss feila ikkje blir rydda opp, kan du krevje pengane dine tilbake.   

Rett på oppdateringar

Du har rett til å få beskjed om, og levert, dei oppdateringane som er nødvendige for at programvara skal fungere som avtalt. Dette inkluderer både innhalds- og tryggleikssoppdateringar.

Leverandøren er ansvarleg for feil som skuldast at spelet ikkje har fått oppdateringar som det skal. Det kan avtalast at oppdateringane berre skal gjelde for eit avgrensa tidsrom og dette skal gå fram på ein klar og tydeleg måte i vilkåra.   

Viss du vel å ikkje installere oppdateringar så kan du ikkje klage på feil som ville blitt retta i oppdateringane. Oppdateringane skal vere gratis.    

Leverandøren kan presisere i avtalen minste garanterte oppdateringstid. Når den fristen er ute så har du ikkje lenger rett på oppdateringar.    

Kor raskt må du klage på ein feil? 

Du bør gi beskjed så raskt som mogleg til leverandør eller utviklaren dersom noko ikkje fungerer som det skal. Dette aukar sjansen for at feilen blir retta opp i.    

Det finst likevel ikkje nokon fast klagefrist for digitale ytingar, og så lenge du ikkje ventar svært lenge med å klage så mistar du ikkje rettane dine.    

Krav til erstatning

Du kan også krevje erstatning for økonomisk tap, samt for vesentleg ulempe som følgje av feila.    

Ei konkret vesentleg ulempe kan typisk vere at installeringa av programvara førte til kritiske feil ved operativsystemet på datamaskina di, slik at du typisk må gjere ei gjenoppretting eller installere operativsystemet på nytt. Erstatning for slik ulempe blir sett skjønnsmessig.

Slik klagar du?

Viss tilbydaren ikkje leverer som avtalt kan du klage. Viss du meiner at du har rett til å seie opp midt i bindingstida, anten som følgje av feil ved ytinga eller negative endringar, så gir du beskjed om det.    

Kjem du ikkje til semje med leverandøren kan klage inn leverandøren til Forbrukartilsynet for mekling.    

Innhaldet er omsett til nynorsk ved hjelp av kunstig intelligens og kvalitetssikra av Forbrukarrådet.