Forbrukerrådet med viktige gjennomslag i 2024
2. mai, 2025
Forbrukerrådet fikk gjennomslag i en rekke viktige saker i 2024. I årsrapporten finner du oversikt over forbrukerseiere, større hendelser og nøkkeltall for Forbrukerrådet.
Arbeidet har vært styrt av tydelige satsinger på bærekraft, digital utvikling og økonomisk sårbarhet – i tillegg til en særlig satsing på unge forbrukere.
– Forbrukerne trenger en sterk stemme som sikrer deres rettigheter. Større økonomiske forskjeller gjør flere sårbare og krever et sterkt forbrukervern, ikke minst i vanskelige tider, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet.
– Fremover vil Forbrukerrådet arbeide for en trygg digital hverdag. Vi vil også bidra til at det blir enklere å leve mer miljøvennlig og at forbrukere blir mindre sårbare og lettere unngår økonomiske fallgruver.

– Arbeidet med å få på plass et mer forbrukervennlig samfunn er krevende og krever langsiktig innsats. Det er da også gledelig å se at det ble gjennomslag i en rekke viktige forbrukersaker i 2024.
Viktige forbrukerseiere i 2024

Øyvind H. Kaldestad
Kommunikasjonsrådgiver – digitale rettigheter og strøm
Forbrukerrådets satsingsområder i 2024
Forbrukerrådets satsingsområder i 2024 bygde videre på de tre hovedsatsingene i strategien: økonomisk sårbarhet, digital sårbarhet og bærekraft.
Økonomisk sårbarhet favner mye av Forbrukerrådets arbeid. I 2024 har blant annet arbeidet vært knyttet til utfordringer med forbrukeres gjeldsbelastning, vansker med å sammenligne finansielle produkter, manglende trygghet for leietakere, utfordringer i strømmarkedet og høye inkasso- og faktureringsgebyrer.
Overgangen til et bærekraftig samfunn utfordrer alt forbruk og alle forbrukere. I 2024 har Forbrukerrådet hatt et særlig fokus på innholdet av kjemikalier og bisfenoler i matemballasje, fjerning av merverdiavgiften på reparasjoner og brukthandel, bedre rettigheter ved leie av ting og økt satsing på energieffektivisering.
En stadig større del av forbrukerhverdagen digitaliseres. Forbrukerrådet har gjennom mange år arbeidet for å holde teknologiselskapene ansvarlige og fremmet blant annet to klager på Meta sist år. Arbeidet med å sikre barn og unge på nett har også vært sentralt, og Forbrukerrådet har kommet med en serie innspill til regjeringens gjennomgang av lovverket på området.
Det har også vært et særlig fokus på arbeidet med barn og unge i 2024, hvor markedsføring av usunn mat og drikke og en tryggere og mer inkluderende russetid har stått sentralt. Barn og unges utfordringer var også tema for Forbrukerkonferansen 2024.
Forbrukerrådet sendte i 2024 stevning til innkrevingsselskapet Riverty Norway AS, som kjøper fakturakrav fra bom- og parkeringsselskaper. Målet er at saken blir ført som gruppesøksmål. Forbrukerrådet var også partshjelp i rettssak mot Tesla, som reduserte hastigheten ved lading på en av modellene.
Mer om Forbrukerrådets arbeid og nøkkeltall fra blant annet nemndsbehandling, henvendelser og besøk på Forbrukerrådets tjenester finner du i årsrapporten for 2024.