Game over for virtuell valuta?
17. desember, 2025
I mars i år kom EU-kommisjonen med tydelige retningslinjer for bruk av virtuell valuta i spill. Resten av året har bransjen hatt tid til å tilpasse seg – og det i svært varierende grad.
Veilederen som kom 21. mars 2025 var klar tale: Spillselskapene må oppgi priser i lokal valuta, og ikke bare i virtuell valuta. Kravet om at man må oppgi prisen i «ekte penger» er noe Forbrukerrådet lenge har ment var et krav etter regelverket.
Videre er veilederen tydelig på at uklar og forvirrende prising må unngås, og forbrukerne må selv kunne bestemme hvor mange spillpenger de ønsker å kjøpe – ikke tvinges til å kjøpe pakker med valuta med forhåndsbestemte beløp.
– Det ble slått fast at kjøp både av og med virtuell valuta er å regne som vanlige kjøp. Disse kjøpene reguleres dermed av forbrukerlovgivningen, som stiller strenge krav, forteller fagsjef i Forbrukerrådet Thomas Iversen.
Veilederen kommer i kjølvannet av Forbrukerrådet og BEUCs klage på spillselskapenes bruk av virtuell valuta. Som bakgrunn for klagen publiserte Forbrukerrådet rapporten «Getting Played – the true cost of virtual currency».
Spillbransjen må blant annet:
- Gi klar og transparent prising og opplysninger om det du kjøper før du inngår avtalen
- Unngå skjulte kostnader for digitalt innhold og tjenester i spill
- Prise virtuell valuta i lokal valuta
- Hindre at folk må kjøpe virtuell valuta
- Sikre at angreretten ivaretas
- Ta særlig hensyn til spill som rettes mot barn

Endringsvilje?
Flere store spillselskaper har brukt tiden siden mars på å høylytt protestere mot retningslinjene. Men det, heldigvis, til liten nytte. Retningslinjene holdes fast ved, og aktørene må tilpasse seg. Og noen har utvist endringsvilje.
– Vi ser blant annet at gigantspillet Fortnite har endret praksis for pris i tråd med retningslinjene. Det er veldig positivt å se at store aktører går foran med et godt eksempel, og viser at det slettes ikke er så vanskelig å følge loven som mage spillselskaper skal ha det til, forteller Iversen.
Ved å oppgi priser på kosmetisk innhold og tilleggstjenester i «ekte penger» blir det lettere å beholde oversikten over hvor mye du bruker på spillet.
Avhengig av tilsyn
Spillmarkedet har lenge vært underregulert og fått operere uten tilstrekkelig med tilsyn. Det er veldig positivt at norske og europeiske myndigheter har tatt tak i dette markedet på systematisk vis.
– Selv om det er gledelig å se at et av de aller største spillene har endret sin praksis, frykter vi at det er et stykke igjen før alle spillselskapene opererer innenfor loven. Vi forventer at tilsynsmyndighetene i Europa holder øye med selskapene i tiden fremover, og at de håndhever regelverket i form av bøter de som nekter å følge loven, sier Iversen.
Han understreker at Forbrukerrådet kommer til å følge med utover 2026, og at de kommer til å tipse tilsynsmyndighetene dersom det viser seg at deler av markedet velger å ikke følger regelverket.
Hør vår nye podcastepisode om gaming her:
Maren Van Buren Struksnæs
Kommunikasjonsrådgiver – forbrukerrettigheter og digitale spill