Slik kan du begrense impulskjøpene dine

4. juni, 2025

Ender du litt for ofte med å handle mer enn du hadde tenkt – og merker det på lommeboka eller samvittigheten etterpå?

Det er ikke bare deg.

Som forbrukere utsettes vi for et massivt markedsføringstrykk for å få oss til å kjøpe stadig mer. Mange butikker bruker triks som utnytter våre innebygde svakheter, og ofte merker vi ikke selv at vi blir påvirket.

Over én av tre nordmenn sier at de ofte kjøper mer enn planlagt, og at de angrer i etterkant. Én av fire sier også at de gjerne skulle ha begrenset shoppingen sin, og dette gjelder spesielt mange kvinner.

Klær som henger på kleshengere merket med salg.foto
Foto: Artem Beliaikin/ Unsplash

Kjenner du deg igjen? Her kommer noen forslag til grep du kan teste ut for å unngå å handle mer enn du egentlig har lyst til.

1. Planlegg innkjøpene dine

Det kan være lurt å sette opp en liste over ting du faktisk trenger eller ønsker deg. Klarer du å bare gå i butikken eller nettbutikken når du skal kjøpe noe fra listen?

2. Legg inn en brems

Det kan hjelpe å aktivt legge inn en forsinkelse eller å øve deg på å begrunne kjøpet ditt for deg selv. Et triks er å legge varen i handlekurven, og så gjøre noe annet før du eventuelt fullfører handelen. Du kan også lage en liten sjekkliste til deg selv. Har du plass til varen? Trenger du en ny? Passer den med det du har fra før? Glemmer du å fullføre kjøpet, eller har du ikke så lyst på den likevel, var det kanskje ikke så farlig?

3. Vurder om du har råd nå, selv om du kan betale senere

Det kan være fristende å kjøpe noe du egentlig ikke har råd til akkurat nå, spesielt når det er lett å utsette betalingen med tjenester som Klarna. Men å handle på kreditt betyr at du låner penger, og det kan på sikt koste deg mer. Hvis svaret på spørsmålet ‘har jeg råd til dette nå’, er nei, er det best å la være.

4. Ta tilbud, poeng og bonuser med en klype salt

At det står at noe er på tilbud, betyr ikke nødvendigvis at det er et godt kjøp. Et godt tips er å bruke prissammenligningstjenester for å sjekke pris på ulike steder før du kjøper en vare. Det er heller ikke alle poeng eller bonusordninger som er så gunstige som de framstår.

Hender som holder i et kredittkort foran en pc.foto
Et tips du kan prøve er å legge varen i handlekurven, men så gå å gjøre noe annet. Føles kjøpet like viktig når du kommer tilbake? Foto: Unsplash

5. Regn ut hva impulskjøpene koster deg

Det kan være ubehagelig, men innsikt er en god start om du ønsker endring. Bruk mobilbanken eller andre verktøy for å regne ut omtrent hvor mye impulskjøpene koster deg. Hvor mye blir det i løpet av en måned, et år, fem år? Hva vil det bety for deg om du kan bruke disse pengene på noe annet, for eksempel opplevelser eller boligsparing

6. Belønn ny adferd

Shopping trigger belønningssystemet i hjernen vår, så det er ikke rart om du gjentar det selv om du egentlig ikke vil. Problemet er at gleden varer så kort. Det kan likevel være vanskelig å stoppe et kjøp på 99 kroner fordi det kan bidra til titusener på lang sikt. Derfor gjelder det å finne en måte å belønne “riktig” adferd der og da. Det kan du for eksempel gjøre ved å heller overføre 99 kroner til en konto der du sparer til noe du virkelig ønsker deg. 

7. Prøv å gjenkjenne hva som trigger dine impulskjøp

Er du en av de mange som slenger en ekstra vare i kurven på grunn av fri frakt, impulshandler hvis du er litt nedfor søndag kveld, eller lar deg friste av medlemstilbud, bonuser og rabattkuponger? Blir du klar over hvilke situasjoner som gjør deg mest fristet til å impulshandle, kan det bli lettere å stoppe opp og tenke deg om en ekstra gang.

mann mutter penger på sparegris.foto
For noen kan det hjelpe å sette seg klare sparemål, og tenke på den framtidige belønningen en får ved å spare til noe en virkelig ønsker seg. Foto: Colourbox

Er det hver enkelts ansvar?

Nei. Forbrukerrådet mener ikke at det skal være opp til hver enkelt å stå imot markedsføringstrykket alene. Derfor jobber vi for strengere regler for markedsføring, og for at reglene skal håndheves bedre, slik at vi ikke utsettes for aggressiv og villedende reklame og unødvendig kjøpepress. 

Linn Elise Jakhelln.foto

Linn Elise Jakhelln

Kommunikasjonsrådgiver – forbrukerrettigheter og bærekraft

Abonner på vårt nyhetsvarsel Sjekk Forbrukerrådets podcast

Relaterte saker