Forside > Siste Nytt > 180 000 småsparere seiret med Forbrukerrådet i ryggen

180 000 småsparere seiret med Forbrukerrådet i ryggen

28. februar, 2020
Småsparerne vant frem mot DNB og får tilbake 350 millioner i for mye betalt fondsgebyr.
Press release in english here

Forbrukerrådet igangsatte i 2015 søksmål mot DNB med krav om prisavslag for 180 000 kunder som har betalt for mye for et spareprodukt av lav kvalitet. Det sa Høyesterett seg enig i, og småsparerne kan nå forvente å få til sammen 350 millioner inn på konto.

– Det prinsipielle i denne saken er nå avklart: Har du betalt for mye for en tjeneste, så har du krav på prisavslag – OGSÅ når du har handlet finansielle produkter. Det er av stor betydning for svært mange forbrukere, jubler direktør for Forbrukerrådet Inger Lise Blyverket.

Saken ble behandlet i seks dager i Høyesterett, og dommen kom klokken 10.00 i dag. Forbrukerrådet har vunnet frem på alle punkter, og dommen ble enstemmig vedtatt. DNB har ikke oppfylt avtalen med de 180 000 kundene, og må derfor betale prisavslaget.

– Kundene trenger i første runde ikke å gjøre noe. DNB vil stå for utbetalingene, og vi vil naturligvis påse at det går riktig for seg, sier Blyverket.

DNB vil kontakte alle de omfattede kundene i løpet av 3 ukers tid. Blir du ikke kontaktet i løpet av dette tidsrommet, anbefaler vi deg å selv ta kontakt med DNB.

Bilde av advokater og forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket i Høyesterett

Foto: Gøril Furu/Forbrukerrådet

Forventer opprydning

Den rettskraftige dommen gir Forbrukerrådet grunn til å forvente at andre banker og fondsforvaltningsselskaper som har begått lignende feil, nå rydder opp på eget initiativ.

– DNB er ikke eneste bank som har operert med gebyrer av denne størrelsen på fond som er for passivt forvaltet. Vi oppfordrer samtlige banker som har fått tilsvarende kritikk av Finanstilsynet, til å vurdere om de også bør utbetale prisavslag til sine kunder i lys av denne dommen, sier Blyverket.

Gruppesøksmålet, som Forbrukerrådet har frontet på vegne av småsparerne, har gått over fem år, krevd mange millioner kroner i samlede saksomkostninger og mye arbeid fra Forbrukerrådets side.

– Det er det verdt. Forbrukere vil nå ha en større mulighet til å få prisavslag fra sin bank, dersom de har tatt seg for godt betalt for et spareprodukt. Dette trygger norske småsparere, og gjør det sikrere å spare til pensjon, sier Blyverket.

Strekker seg over landegrenser

Dommen er den første av sitt slag, og har vakt stor interesse også i utlandet.

– Denne dommen er av betydning, ikke bare for norske forbrukere, men for småsparere også utenfor landegrensene. Det er stor oppmerksomhet rundt denne formen for å forlede kunder, og EUs finanstilsyn og flere nasjonale finanstilsyn i Europa har satt inn ressurser for å bekjempe problemet. Det er mange som nå ser til Norge på grunn av denne rettssaken, forteller Blyverket.

 

Se dommen fra Høyesterett