Forside > Digitalt > Bredbånd

Bredbånd


Dine rettigheter som bredbåndskunde avhenger i stor grad av kontrakten du har med bredbåndstilbyderen.

Hva bør jeg tenke på før jeg velger bredbånd?

Spørsmål
Nei

På nettsidene til Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) finner du utfyllende informasjon om hva du bør tenke på ved valg av nettleverandør.

OBS! Verken Telenor eller noen andre bredbåndstilbydere har plikt til å levere bredbånd. På Nkom.no  finner du en liste over tilbydere som tilbyr bredbånd.

Hva gjør jeg hvis jeg ufrivillig har blitt kunde (negativt salg)?

Spørsmål
Nei

Hvis du ikke har inngått noen avtale, har du heller ingen betalingsplikt. Det skal foreligge skriftlig fullmakt fra deg før et tilbyderskifte finner sted. Dette kan være ved at du signerer en avtale, svarer på en e-post, eller at du godtar avtalen med å svare på sms.

Det er alltid firmaet som må bevise at det er inngått en avtale. Hvis du allikevel mottar et krav, kan du kreve at dette slettes, og at navnet ditt fjernes fra deres kunderegister. Du bør sende en skriftlig henvendelse på at du er uenig i at det er inngått en avtale for å kunne dokumentere dette i ettertid.

Får du krav fra et firma du ikke har inngått avtale med, og du allerede har abonnement hos en annen tilbyder, bør du for sikkerhets skyld sjekke at dette ikke er slettet.

Kan jeg angre på avtalen jeg har inngått?

Spørsmål
Nei

Du har angrerett hvis avtalen er inngått via telefon, internett eller dørsalg. Angreretten gjelder i 14 dager fra dagen etter at du inngikk avtalen og du har mottatt all informasjon om tjenesten, inkludert angreskjema.

Du kan avtale at tjenesten skal leveres før det er gått 14 dager. Dersom du likevel ønsker å angre innen fristen, kan leverandøren fakturere deg for de utgiftene de har hatt til da.

Hva kan jeg kreve hvis levering av bredbåndet blir forsinket?

Spørsmål
Nei

Ved forsinket levering av tjenesten som ikke skyldes forhold hos deg, kan det i utgangspunktet kreves avslag tilsvarende prisen for den perioden du var uten forbindelse. Det er viktig at du tar kontakt med tilbyder når det foreligger en forsinkelse. Ved vesentlig forsinkelse kan du ha rett til å heve avtalen.

Hva kan jeg kreve hvis jeg ikke har internettforbindelse?

Spørsmål
Nei

Ved avbrudd i leveransen av tjenesten kan det normalt forlanges prisavslag tilsvarende prisen for den perioden du var uten internett. Forutsetningen er at avbruddet skyldes forhold på tjenesteyterens side. Er det vesentlige avbrudd ved at det er stadig gjentakende eller langvarige avbrudd, vil du kunne heve avtalen.

Hva kan jeg kreve hvis jeg ikke får avtalt kapasitet/hastighet?

Spørsmål
Nei

Som utgangspunkt skal du ha den hastigheten som er lovet. Ligger hastigheten over tid betydelig under det som er oppgitt, kan det gi grunnlag for prisavslag eller heving av kontrakten. Vær oppmerksom på at forhold ved eget utstyr kan føre til nedsatt hastighet, og du vil da ikke kunne kreve prisavslag eller heving. Du kan teste bredbåndet ditt på nettfart.no.

Hvordan går jeg frem for å klage?

Spørsmål
Nei

1. Klag til leverandøren

Dersom du er misfornøyd med bredbåndstjenesten, må du ta kontakt med leverandøren din. Benytt gjerne Forbrukerrådets standard klagebrev.

Klagebrev til selger

 

2. Klag til Brukerklagenemnda

Dersom du ikke når fram med klagen, eller du ikke får svar på din henvendelse innen 2 uker, kan du bringe saken inn til behandling i Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon (BKN). Nemnda behandler blant annet klager på

  • faktura
  • kvalitet og manglende tjenestetilbud
  • mobile innholdstjenester