Forside > Digitalt > Mobilabonnement

Mobilabonnement


Tips om hvordan du finner riktig abonnement, og hvordan du går frem for å klage hvis du ikke er fornøyd.

Hvordan bytter jeg mobilabonnement?

Spørsmål
Nei

Det er enkelt å bytte mobilabonnement. Er du utenfor bindingstid, trenger du kun å kontakte din nye mobiloperatør, velge nytt abonnement, så fikser mobiloperatøren resten. Husk at mobiltelefonnummeret er ditt, og tas med når du velger ny leverandør. Gjennomføring av bytte skjer normalt innen ti dager.

Kan jeg avbryte mobilabonnementet før bindingstiden er ute?

Spørsmål
Nei

Har du binding på abonnementet ditt, må du enten vente til bindingen har utløpt, eller betale for å bryte avtalen. Prisen for å bryte abonnementet avhenger av hvor lang tid du har igjen av abonnementet.

Hvordan velge riktig abonnement?

Spørsmål
Nei

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet har utarbeidet tips og råd om hva du bør tenke på når du skal velge mobilabonnement. Ta en sjekk her. Det er mye å spare på å velge riktig abonnement.

Kan jeg angre på abonnementet jeg har inngått?

Spørsmål
Nei

Du har angrefrist når du inngår en avtale via såkalt fjernsalg – for eksempel via telefon eller internett. Merk at du ikke har angrerett dersom avtalen inngås i en vanlig butikk. Angrefristen er som hovedregel på 14 dager. Les mer om angrerett.

Unngå abonnement som inkluderer telefon

Svar
Nei

Det er ofte mulig å få en telefon til sterkt redusert pris ved å inngå abonnement med høy månedspris og ugunstige ringepriser. En slik avtale lønner seg sjelden. Prisen totalt blir høyere enn om du hadde kjøpt mobilen til full pris, og valgt et billigere abonnement.

Hvis du har kjøpt en subsidiert mobiltelefon, har du som privatkunde vanligvis tolv måneders bindingstid på abonnementet. Etter dette står du fritt til å velge et billigere abonnement. Du bør  tenke deg om hvis operatøren tilbyr deg «rabatt» på et par hundrelapper mot nye tolv måneder med bindingstid på abonnementet ditt.

Hvordan går jeg frem for å klage?

Spørsmål
Nei

1. Klag til mobiloperatøren din

Dersom du er misfornøyd med tjenesten, må du ta kontakt med leverandøren din. Benytt gjerne Forbrukerrådets standard klagebrev. Klagebrev til selger  

2. Klag til Brukerklagenemnda

Dersom du ikke når frem med klagen, eller du ikke får svar på din henvendelse innen 2 uker, kan du bringe saken inn til behandling i Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon (BKN) Nemnda behandler blant annet klager på

  • faktura
  • mobile innholdstjenester
  • kvalitet og manglende tjenestetilbud