Legg inn hvor du skal, hvor lenge du har ventet og se rettighetene dine.
Du kan også lese om rettighetene dine nedenfor og hvordan du går frem for å klage (fastsatt i forskrift om flypassasjerrettigheter).
Du har krav på forpleining når forsinkelsen er på:
Dersom forsinkelsen blir på 5 timer eller mer, skal flyselskapet tilby refusjon av billettprisen for den del av reisen som ikke er påbegynt, eller hele billetten dersom reisens formål ikke kan oppnås på grunn av forsinkelsen. Velger du refusjon av billettprisen, kan du i tillegg kreve returflygning tilbake til avreisestedet.
Blir reisen forsinket med mer enn 3 timer, har du samme rett til standardkompensasjon som ved innstilte flygninger.
Du har rett til en økonomisk kompensasjon etter standardiserte satser. Denne kompensasjonen har du krav på uavhengig av om du har lidd noe økonomisk tap.
Kompensasjonen kan reduseres med 50 prosent når du tilbys plass på en annen flygning til bestemmelsesstedet og ankomsttiden ikke overstiger den opprinnelige flygningen som var bestilt med mer enn
Har du hatt dokumentert økonomisk tap som er større enn den standardiserte kompensasjonen, kan du også kreve erstatning for dette. Dette forutsetter at årsaken til innstillingen ligger innenfor flyselskapets kontroll. I tillegg må det påførte økonomiske tapet være en sannsynlig følge av innstillingen.
Du har ikke krav på kompensasjon når årsaken til innstillingen er ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått, selv om alle rimelige tiltak var blitt truffet. Eksempler på dette kan være dårlig vær som forhindrer flytrafikken, streik eller uforutsette sikkerhetstiltak.
Ta kontakt med flyselskapet. Rett til forpleining gjelder mens du venter på flyet.
Ønsker du å klage i ettertid, må du sende inn en begrunnet klage til flyselskapet eller lufthavnen så snart som mulig, og legg ved nødvendig dokumentasjon. Klageskjema til flyselskapene finner du her:
Dersom du har bestilt flybilletten gjennom et reisebyrå, kan du klage til reisebyrået eller direkte til flyselskapet. Enkelte reisebyråer opererer imidlertid kun som ren formidler mellom kunden og flyselskapet, og tar forbehold om reklamasjonsansvar.
Skal slike forbehold være gyldige, må de klart og tydelig være opplyst om før avtalen blir inngått. Et reisebyrå kan i utgangspunktet ikke fraskrive seg ansvar for egne feil.
Det er allikevel viktig å være klar over at reisebyrået kan være ansvarlig for forhold som flyselskapet ikke har herredømme over, hvis for eksempel reisebyrået har gitt feilaktige opplysninger som ikke stammer fra flyselskapet.
Reisebyrået kan også ha avtalevilkår som stiller deg bedre enn hva flyselskapets standardvilkår gjør.
Dersom du ikke får gjennomslag for din klage til flyselskapet/reisebyrå, kan saken sendes til Transportklagenemnda.
Nemnda behandler alle typer klager i forbindelse med flyreisen. Alt fra problemer ved bestilling til hendelser på flyplassen eller ved flyreisen, som forsinkelse, kansellering, tap av eller ødelagt bagasje og manglende tilrettelegging og assistanse.