Forside > Reise > Fly > Når flyet er forsinket

Når flyet er forsinket


Rettighetene dine når flyet ikke går som planlagt, avhenger av lengde
på reisen og hvor lenge dere er forsinket.

Dine flyrettigheter på 1-2-3

Svar
Nei

Rettigheter når flyet er forsinket

Legg inn hvor du skal, hvor lenge du har ventet og se rettighetene dine.

Sjekk dine flyrettigheter

 

Du kan også lese om rettighetene dine  nedenfor og hvordan du går frem for å klage (fastsatt i forskrift om flypassasjerrettigheter).

Hva kan jeg kreve når flyet er forsinket?

Spørsmål
Nei

Krav på forpleining

Du har krav på forpleining når forsinkelsen er på:

  • 2 timer ved flygning opptil 1500 km
  • 3 timer ved flygninger innenfor EØS på mer enn 1500 km og for alle øvrige flygninger på mellom 1500 og 3500 km
  • 4 timer ved alle andre flygninger.

 

Når forsinkelsen er mer enn 5 timer

Dersom forsinkelsen blir på 5 timer eller mer, skal flyselskapet tilby refusjon av billettprisen for den del av reisen som ikke er påbegynt, eller hele billetten dersom reisens formål ikke kan oppnås på grunn av forsinkelsen. Velger du refusjon av billettprisen, kan du i tillegg kreve returflygning tilbake til avreisestedet.

Blir reisen forsinket med mer enn 3 timer, har du samme rett til standardkompensasjon som ved innstilte flygninger.

 

Så mye kan du kreve i kompensasjon

Du har rett til en økonomisk kompensasjon etter standardiserte satser. Denne kompensasjonen har du krav på uavhengig av om du har lidd noe økonomisk tap.

  • 250 euro for alle flygninger opptil 1500 km
  • 400 euro for alle flygninger innenfor EØS på mer enn 1500 km og for alle øvrige flygninger på mellom 1500 og 3500 km.
  • 600 euro for alle øvrige flygninger 

Kompensasjonen kan reduseres med 50 prosent når du tilbys plass på en annen flygning til bestemmelsesstedet og ankomsttiden ikke overstiger den opprinnelige flygningen som var bestilt med mer enn

  • 2 timer ved flygning opptil 1500 km
  • 3 timer ved flygning innenfor EØS på mer enn 1500 km og for alle øvrige flygninger på mellom 1500 og 3500 km
  • 4 timer for alle øvrige flygninger

Har du lidd økonomisk tap?

Har du hatt dokumentert økonomisk tap som er større enn den standardiserte kompensasjonen, kan du også kreve erstatning for dette. Dette forutsetter at årsaken til innstillingen ligger innenfor flyselskapets kontroll. I tillegg må det påførte økonomiske tapet være en sannsynlig følge av innstillingen.

Unntak for retten til erstatning/standardkompensasjon

Svar
Nei

Innstillingen skyldes ekstraordinære omstendigheter

Du har ikke krav på kompensasjon når årsaken til innstillingen er ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått, selv om alle rimelige tiltak var blitt truffet. Eksempler på dette kan være dårlig vær som forhindrer flytrafikken, streik eller uforutsette sikkerhetstiltak.

Når du er informert om innstillingen

  • Hvis du blir informert om innstillingen senest 14 dager før avgang
  • Hvis du blir informert om innstillingen mellom 14 dager og 7 dager før avgang, og samtidig blir tilbudt ombooking slik at du kan reise høyst 2 timer før opprinnelig planlagt avgangstid, og nå det endelige bestemmelsesstedet senest 4 timer etter opprinnelig planlagt ankomsttid.
  • Hvis du blir informert om den innstilte flygningen mindre enn 7 dager før avgang, forutsatt at du blir tilbudt en ombooking som innebærer at du kan reise høyst 1 time før planlagt avgangstid og ankomme bestemmelsesstedet senest 2 timer etter planlagt ankomsttid.

Hvordan går jeg frem for å klage

Svar
Nei

1. Klag til flyselskap eller reisebyrå

Ta kontakt med flyselskapet/reisebyrået. Rett til forpleining gjelder mens du venter på flyet.

Ønsker du å klage i ettertid, må du sende inn en begrunnet klage til flyselskapet/reisebyrået eller lufthavnen så snart som mulig, og legg ved nødvendig dokumentasjon. Klageskjema til flyselskapene finner du her:

Klag til flyselskapet

 

Dersom du har bestilt flybilletten gjennom et reisebyrå, kan du klage til reisebyrået eller direkte til flyselskapet. Enkelte reisebyråer opererer imidlertid kun som ren formidler mellom kunden og flyselskapet, og tar forbehold om reklamasjonsansvar.

Skal slike forbehold være gyldige, må de klart og tydelig være opplyst om før avtalen blir inngått. Et reisebyrå kan i utgangspunktet ikke fraskrive seg ansvar for egne feil.

Det er allikevel viktig å være klar over at reisebyrået kan være ansvarlig for forhold som flyselskapet ikke har herredømme over, hvis for eksempel reisebyrået har gitt feilaktige opplysninger som ikke stammer fra flyselskapet.

Reisebyrået kan også ha avtalevilkår som stiller deg bedre enn hva flyselskapets standardvilkår gjør.

2. Klag til Transportklagenemnda

Dersom du ikke får gjennomslag for din klage til flyselskapet/reisebyrå, kan saken sendes til Transportklagenemnda.

Nemnda behandler alle typer klager i forbindelse med flyreisen. Alt fra problemer ved bestilling til hendelser på flyplassen eller ved flyreisen, som forsinkelse, kansellering, tap av eller ødelagt bagasje og manglende tilrettelegging og assistanse.