Forbrukerrådets hormonsjekk vant Gullblyanten

Forbrukerrådets hormonsjekk-kampanje vant Gullblyanten avdeling samfunn.

– Det er en motiverende å få vinne gull i den bransjekåringen som står høyest blant folk i reklame- og PR-bransjen, sier Gunstein Instefjord i Forbrukerrådet.

Hormonsjekk-appen til smarttelefoner ble utviklet av Apt på oppdrag av Forbrukerrådet for å gi forbrukerne informasjon og presse bransjen til å fase ut stoffene. Kampanjen førte til et enormt engasjement hos forbrukerne.

Et reelt valgt

– Forbrukerrådet har truffet en nerve hos forbrukerne med denne kampanjen, og det er åpenbart at forbrukerne ønsker bedre mulighet til å velge bort produkter med hormonforstyrrende stoffer, sier fagdirektør for mat og handel i Forbrukerrådet, Gunstein Instefjord.

Med appen hjelper Forbrukerrådet deg å finne fram til de kosmetikk- og pleieproduktene i butikkhylla som ikke inneholder hormonforstyrrende stoffer, og unngå versting-produkter.

– Med hormonsjekk har vi lykkes med å gi folk et valg i kjøpsøyeblikket, sier Instefjord. – Denne måten å jobbe på vil vi ta videre også på andre produkter og områder.

Liten endringsvilje

Til tross for et massivt press gjennom hormonsjekk, viser bransjen lite tegn til endring. Ikea har valgt å fase ut stoffene fra sine kroppspleieprodukter, men de norske kosmetikkleverandørene forholder seg helt i ro. EU vedtok en strategi mot hormonforstyrrende stoffer allerede i 1999, men store kosmetikkprodusenter fortsetter å selge produkter med disse ”hormonhermerne”.

– Det viser at det er nødvendig med en strengere regulering av disse stoffene. Det er behov for en føre-var-tilnærming. Vi er bekymret for mulig helseskade, og særlig hvilke virkninger dette kan ha på barn. De er ekstra sårbare for kjemikalier, sier Instefjord.

Fin anerkjennelse

Gullblyanten fokuserer på kreativitet, nyskaping og utøvelse av faget, og vinnerarbeidene kåres nå uavhengig av kanal. Forbrukerrådets hormonapp fikk ett av to gull som ble delt ut i avdeling samfunn. Hormonsjekk-appen vant gull i en klasse der den konkurrerte med kampanjer både på TV og i print, en klasse som bare er blitt tøffere og tøffere med årene.

– Gullblyanten er en fin og motiverende anerkjennelse for vårt arbeid, sier Instefjord.

Til nå har over 100 000 mennesker lastet ned appen og disse hadde foretatt nesten 1,3 millioner produktskanninger. I april lanseres hormonsjekk-appen for Andriod-telefoner.