Ettårsdag for Forbrukerrådets klage på Google

Publisert 27. november, 2019
Forbrukerrådet klagde i 2018 inn Google inn for urettmessig sporing av brukerne sine. Utfallet av klagen lar vente på seg, samtidig har arbeidet båret frukter i andre deler av verden.

Basert på funnene i rapporten «Every step you take» klagde Forbrukerrådet og syv andre forbrukerorganisasjoner inn Google for brudd på den europeiske personvernlovgivningen.

Forbrukerrådets undersøkelser viste hvordan Android-brukere blir manipulert til kontinuerlig sporing gjennom utspekulert design, misvisende informasjon og gjentakende masing. Ett år senere er det fortsatt uvisst når klagen er forventet ferdig behandlet.

– Vi har full forståelse for at det irske datatilsynet må gå grundig inn i saken, samtidig håper vi tilsynet får opp farten. I en digital verden i stadig bevegelse kan vi ikke vente i årevis på at det tas grep, sier fagdirektør Finn Myrstad.

Google har sitt europeiske hovedkvarter i Dublin, og det irske datatilsynet har overtatt klagene som er sendt inn.

Global oppfølging av klagen

I kjølvannet av rapporten og klagen til de europeiske datatilsynene, har også myndigheter utenfor Europa sett på hvordan Googles innhenter samtykke til omfattende sporing av brukerne sine.

Det australske konkurranse- og forbrukertilsynet har igangsatt lignende prosesser mot selskapet for urettmessig sporing. Også amerikanske myndigheter benytter arbeidet i utarbeidelse av egen personvernlovgivning.

– Det er flott at selskapene presses fra flere kanter. Dessverre ser det ikke ut som selskaper som Google er villige til å forandre sin forbrukerfientlige praksis uten tvang, sier Finn Myrstad.

– Vi forventer at selskapene legger til rette for gode og opplyste valg og lar brukerne få kontroll over egne personopplysninger. Googles praksis bryter både med forbrukernes forventninger og intensjonen bak regelverket.