Forbrukerrådet klagde i 2018 inn Google inn for urettmessig sporing av brukerne sine. Utfallet av klagen lar vente på seg, samtidig har arbeidet båret frukter i andre deler av verden.

Basert på funnene i rapporten «Every step you take» klagde Forbrukerrådet og syv andre forbrukerorganisasjoner inn Google for brudd på den europeiske personvernlovgivningen.

Forbrukerrådets undersøkelser viste hvordan Android-brukere blir manipulert til kontinuerlig sporing gjennom utspekulert design, misvisende informasjon og gjentakende masing. Ett år senere er det fortsatt uvisst når klagen er forventet ferdig behandlet.

– Vi har full forståelse for at det irske datatilsynet må gå grundig inn i saken, samtidig håper vi tilsynet får opp farten. I en digital verden i stadig bevegelse kan vi ikke vente i årevis på at det tas grep, sier fagdirektør Finn Myrstad.

Google har sitt europeiske hovedkvarter i Dublin, og det irske datatilsynet har overtatt klagene som er sendt inn.

Global oppfølging av klagen

I kjølvannet av rapporten og klagen til de europeiske datatilsynene, har også myndigheter utenfor Europa sett på hvordan Googles innhenter samtykke til omfattende sporing av brukerne sine.

Det australske konkurranse- og forbrukertilsynet har igangsatt lignende prosesser mot selskapet for urettmessig sporing. Også amerikanske myndigheter benytter arbeidet i utarbeidelse av egen personvernlovgivning.

– Det er flott at selskapene presses fra flere kanter. Dessverre ser det ikke ut som selskaper som Google er villige til å forandre sin forbrukerfientlige praksis uten tvang, sier Finn Myrstad.

– Vi forventer at selskapene legger til rette for gode og opplyste valg og lar brukerne få kontroll over egne personopplysninger. Googles praksis bryter både med forbrukernes forventninger og intensjonen bak regelverket.

Bilde av ansatt: Øyvind Herseth Kaldestad.Foto
Øyvind H. Kaldestad
Kommunikasjonsrådgiver – digitale rettigheter og strøm
(+47) 480 82 619
ohk@forbrukerradet.no
Abonner på vårt nyhetsvarsel

Relaterte saker