Forside > Siste Nytt > Disse forbrukerrettighetene har du med i kofferten din

Disse forbrukerrettighetene har du med i kofferten din

22. juni, 2018
Skal du reise ut av landet, er det greit å vite hva du har rett på hvis uhellet er ute. Vi har laget en oversikt.

reiseeffekter.Pass.Helsekort.Foto

I en undersøkelse Forbrukerrådet har gjort, svarte flertallet at de foretrakk å reise ut av landet på ferie, og da til et annet land i EØS/EU.

– Når du reiser til et annet EØS- eller EU-land, har du gode forbrukerrettigheter med deg i bagasjen for mobilbruk, passasjerrettigheter i lufta og helsehjelp, kan leder for forbrukerdialog Pia Cecilie Høst fortelle.

Hvor skal du på ferie?
Andre steder (EU/EØS) 65 %
Norge 23 %
Andre steder i verden 13 %
Usa 4 %
Vet ikke 4 %

Kantar TNS; Befolkningsundersøkelse 2018, n=1000, flere mulige svar.

Makspris for mobilbruk

– Du betaler ikke ekstra for samtaler, SMS eller datatrafikk når du er på reise i andre EU/EØS-land. Men reiser du til sjøs med ferge eller på cruise, så er du ubeskyttet så fort nettverket ditt ikke lenger dekker deg. Da gjelder mobilselskapets egne priser, og vi har hørt om folk som har fått regning på mange tusen etter en tur til Kiel, sier Høst

Du skal få informasjon om eventuelle grenser som gjelder for databruk i ditt abonnement på din mobiloperatørs hjemmeside. Din mobiloperatør skal også sende deg en SMS når du har brukt opp din datakvote i utlandet. Påslaget skal ikke være større enn 36 øre per minutt, 11 øre per SMS eller 8,8 øre per MB datatrafikk. Alle prisene inkluderer merverdiavgift.

– Vårt råd er i alle tilfeller å se etter gratis wi-fi når du skal på nettet, det er billigst, og pass på at det er kryptert for din egen sikkerhet, sier Høst.

Rett til mat, flybytte og kompensasjon i lufta

– Du har rett på hjelp, flybytte, pengene tilbake og kompensasjon hvis flyet ikke går, eller blir forsinket over en viss tid. Kompensasjonen faller bort ved ekstraordinære omstendigheter, som for eksempel dårlig vær som forhindrer flytrafikken, streik eller uforutsette sikkerhetstiltak, sier Høst.

Forbrukerrådet fikk 1531 spørsmål om fly i fjor, og vi har laget en flyrettighetssjekk som kan fortelle deg hva du har rett på når din flyging blir rammet.

Her finner du flyrettighetssjekken.

Kort for helsen

Skal du være borte over flere uker i EU, er det smart å skaffe seg det europeiske helsetrygdekortet. Da har du samme rett som resten av befolkningen på helsestell og kan trygt besøke den lokale legevakten.

– Husk at det likevel lønner seg med en reiseforsikring. Blir du alvorlig syk, er det best å komme hjem til Norge så fort som mulig. Du kan også vanligvis benytte deg av det private helsetilbudet på stedet. Du bør derfor ikke bare satse på trygdekortet når du er på ferie, råder Høst.

Reiser utenfor Europa

Kjøper du en pakkereise i Norge, vil du ha med gode rettigheter i kofferten uansett hvor du reiser.

– Har du bestilt en pakkereise, vil du ha rett til assistanse fra arrangøren underveis, og du vil etterpå kunne få prisavslag for turen, hvis selskapet ikke får ordnet opp, sier Høst.

Du vil ha rett på kompensasjon ved innstillinger og forsinkelser når du flyr til og fra EU med et europeisk flyselskap, mens du bare vil ha det på utreisen når du flyr med et internasjonalt selskap. I alle tilfeller vil du få hjelp ved konkurs gjennom reisegarantifondet.
Du vil også ha rett til å avbestille reisen, men jo nærmere avreisen du avbestiller, jo mer må du betale. De første tretti dagene etter bestilling betaler du kun et gebyr.

Internasjonale bagasjerettigheter

Bagasjerettighetene er internasjonale. Du kan klage på tapt og ødelagt bagasje til flyselskapet over hele verden.

Du må si ifra og fylle ut et eget skjema hos dem som tar vare på bagasjen for flyselskapet ditt. Du har rett til å få dekket nødvendig utstyr som toalettartikler og klær, avhengig av hvor lenge du må vente. Og du har rett til at de bringer bagasjen til hotellet ditt. Finner ikke flyselskapet bagasjen, vil du ha rett på erstatning etter vekt. Her er det opp til flyselskapets vilkår for reisen. Flyr du i EU, er satsen satt til 10 000 kroner.

– Ikke ha dyre gjenstander i kofferten, men legg dem i håndbagasjen. Sjekk hva reiseforsikringen din dekker om bagasjen blir borte. Vi har hørt om folk som har mistet både arvesmykker og bunad, og da dekker ikke makssummen en fjerdedel engang, sier Høst.

Kjøp datatrafikk og se etter gratis wi-fi

Sjekk prisene for samtale og datatrafikk på feriemålet hos mobiloperatøren. Se også etter tilbud og pakker for samtaler og datatrafikk på nettet før du reiser. Det kan lønne seg.

– Det kan koste hundrevis av kroner å lese én nettavisside utenfor EU/EØS. Har du ikke en god roamingavtale i mobilabonnementet, bør du finne andre løsninger. Se etter wi-fi på hotellet som krever passord, eller kjøp et lokalt SIM-kort for databruk, råder Høst.

Bruk kredittkort og betal alltid i lokal valuta

Bestiller du overnatting med kredittkort, er du sikret hvis du blir lurt. Du har rett på penger av kredittyter hvis for eksempel du ikke får rom på hotellet, selv om du har betalt.

– Det er også kjekt å ha når du kjøper varer, fordi du har noen å gå til når du ikke kommer noen vei med hotellet eller butikken, kan Høst fortelle.

Og kommer du ingen vei med banken, kan du klage til Finansklagenemnda.

Her kan du lese om dine rettigheter når du kjøper noe på kreditt.

Vær oppmerksom når du tar ut penger eller betaler med kort. Utenlandske minibanker og betalingssystemer legger opp til at du skal velge å belaste i norsk valuta, og gjemmer gjerne bort det rimeligste alternativet. Velger du omveksling til norske kroner der og da, må du regne med et påslag på 6–7 prosent. Dermed blir prisen gjerne fire ganger mer enn hva din egen bank tar for å veksle om basert på betalingskortenes standardkurs.

– Legg igjen norske kroner når du passerer grensen. Velg alltid lokal valuta i minibank og når du betaler med kort i utlandet, avslutter Pia Cecile Høst.