Forside > Siste Nytt > Fire spillplattformer klages inn til Forbrukertilsynet for brudd på angreretten

Fire spillplattformer klages inn til Forbrukertilsynet for brudd på angreretten

26. april, 2018
Forbrukerrådet klager inn de fire spillplattformene Nintendo eShop, Steam, Origin og Playstation Store til Forbrukertilsynet for brudd på angreretten.

Gamer.Med.Konsoll..Foto

– Spill for PC og konsoll skal også følge lover og regler, sier fagdirektør Finn Myrstad.

En undersøkelse Forbrukerrådet gjorde i desember i fjor, viste at gamere ble nektet å avbryte forhåndsbestillinger i spillplattformen Nintendo eShop. I tillegg følger ikke Steam, Origin og Playstation Store kravene til at angreretten bortfaller, men hevder likevel at angreretten ikke gjelder.

– Dette er i strid med norsk og europeisk angrerett og svært uryddig av fire mektige spillplattformer, sier Myrstad.

– Handel med digitale produkter og tjenester, slik som digitale spill for PC og konsoll, er ikke et lovtomt rom. De store spill-leverandørene som selger sine varer på nett, er blant verdens største underholdningsselskaper. De skal – som alle andre – følge lover og regler og ivareta forbrukernes rettigheter, legger fagdirektøren til.

Klage til forbrukertilsynet

Store forbrukerutfordringer i spillmarkedet

– Det digitale spillmarkedet er preget av forbrukerutfordringer som uferdige produkter, kopisperrer, og misvisende markedsføring kombinert med forhåndsbestillinger. Du skal ha de samme rettigheter som andre, også når du kjøper spill, sier Myrstad.

Vi har tidligere sendt brev til Nintendo eShop og bedt dem om å følge regelverket og endre praksis. Det har ikke ført frem, og nå klager vi inn Nintendo eShop sammen med Steam, Origin og Playstation Store.

 

Kun to av sju spillplattformer gir pengene tilbake.

Ber Nintendo skjerpe seg.

Letter to Nintendo regarding cancellation policy

Tips og råd når du skal kjøpe digitale spill

  • Om mulig, kjøp gjennom en plattform som har refusjonsordning. De som har ordninger for dette, er Origin og Steam.
  • Hvis du har kjøpt spill og er misfornøyd, bør du be om pengene tilbake så raskt som mulig.
  • Hvis det er noe galt med spillet, kan du klage til plattformen, selv om plattformen ikke har refusjonsordning.
  • Får du ikke gjennomslag fra plattformen, kan du klage til Forbrukerrådet.
  • Vær forsiktig med forhåndsbestillinger dersom plattformen ikke har en refusjonsordning.
  • Kjøp med kredittkort gir deg ekstra rettigheter, men klag alltid til plattformen før du klager til kredittkortselskapet.
  • Forbrukerrådet har laget flere filmer som viser hvordan du får pengene tilbake ved kjøp og forhåndsbestilling. Klikk her.
  • Arbeidet er et ledd i Forbrukerrådets satsing for å styrke forbrukernes rettigheter ved kjøp av digitale tjenester og produkter.