Fleirtalet reparerer ikkje øydelagd elektronikk
13. november, 2025
To av tre mobilar blir aldri reparerte når dei sluttar å verke, viser ei ny undersøking frå Norstat. Forbrukarrådet etterlyser eit politisk løft for å behalde tinga våre lenger.
Det å forlengje levetida på ting vi eigar er bra for både lommeboka og miljøet. I ei ny undersøking svarer likevel 66 prosent at dei ikkje har fått mobilen reparert når han slutta å verke. For berbare pc-ar er talet på tilsvarande.
Forbrukarrådet meiner regjeringa bør ta grep for å gjere det enklare og billigare å ta vare på både elektronikk og andre forbrukarprodukt.
– Alt for mykje hamnar rett i søpla, når det eigentleg kunne vore brukt i mange år til. For å snu dette, må reparasjon opplevast som eit reelt alternativ til å kjøpe nytt. Det kan ikkje vere slik at du risikerer å bli ståande i vekevis utan ein ting du er avhengig av i kvardagen, seier fagsjef for berekraft i Forbrukarrådet, Elin Volder Rutle.

For dyrt og tungvint
I undersøkinga, som Norstat har gjort for Forbrukarrådet, kjem det fram at dei fleste synest at det i dag både er for dyrt og for tungvint å reparere ting som sluttar å verke.
- Pris er det største hinderet for å få noko reparert, anten det er mobiltelefonen, PC-en, oppvaskmaskina eller Tv-en.
- Dei fleste ønskjer meir informasjon om produkts levetid og korleis dei kan reparerast, men dei færraste oppgir å ha fått dette sist dei kjøpte mobiltelefon eller oppvaskmaskin.
- Samanlikna med i 2023, er det no fleire som opplever at produkt er laga slik at dei ikkje kan reparerast.
Etterlyser politisk tiltakspakke
Forbrukarrådet meiner regjeringa no bør komme med ein tiltakspakke for å senke terskelen for å få fleire ting reparert.
– Vi veit allereie mykje om kva som skal til. Både vi og mange andre har lenge etterlyst eit momsfritak, noko som vil gjere det rimelegare og dermed senke terskelen. Men det er også mange andre grep som bør på plass, seier Volder Rutle.

Her er grepa Forbrukarrådet etterlyser frå regjeringa:
- Innføre momsfritak på reparasjonar.
- Gjeninnføre retten til låneprodukt i reparasjonsperioden, som vart fjerna i 2023.
- Greie ut moglegheita for ei garantiordning på reparasjonar.
- Krevje at produsentar skal gi forbrukarar lett forståeleg informasjon om haldbarheit og reparerbarheit i kjøpsaugneblinken.
- Stille krav til reparasjonsmoglegheiter ved offentlege innkjøp.
- Følgje ekspertgruppa for sirkulærøkonomis forslag om å innføre ein bransjestyrt reparasjonsordning for kvitevarer og elektronikk.
- Sikre at utdanningsløpet er rigga for ein sirkulær økonomi. Vi treng både faglærte reparatørar og meir kunnskap om korleis ein gjer enkle reparasjonar sjølv.
Viktig regelverk på vei
EU utviklar no regelverket for økodesign, som mellom anna skal sikre at produkt blir meir miljøvennlege, haldbare og reparerbare. Økodesignregelverket er del av EØS-avtalen og vil truleg innlemmast i norsk rett. Det nye regelverket vil stille krav til mellom anna tilgang på reservedelar, programvareoppdateringar og informasjon om produkts levetid og reparasjonsmoglegheiter.
Forbrukarrådet meiner det oppdaterte regelverket vil vere positivt for forbrukarane, men understrekar at det åleine ikkje er nok til å sikre ei reell endring i kvardagen til forbrukarane.
– Det er eit viktig steg, men det må følgjast opp med fleire tiltak som gjer det enklare og billigare for folk å reparere, seier Elin Volder Rutle.
Øyvind H. Kaldestad
Fung. kommunikasjonssjef + strømmarkedet
Sjekk korleis du kan leve meir berekraftig med Forbrukarrådets miljørettleiar
Sjekk Forbrukarrådets miljørettleiar
Fleire fakta frå undersøkinga
8 8 av 10 meiner at det er for dyrt å få ting reparert – og nesten like mange meiner at det er for tungvint.
Meir enn 7 av 10 svarer at det som skal til for å velje å reparere mobiltelefonen, er at det må vere billigare enn å kjøpe nytt.
Meir enn 8 av 10 har opplevd at produkt er laga slik at dei ikkje kan reparerast.
Berre høvesvis 15 og 16 prosent av dei spurde fekk informasjon om produktet kunne reparerast sist dei kjøpte mobiltelefon eller oppvaskmaskin.
Meir enn 8 av 10 ønskjer informasjon om kor lenge produkt vil vare og korleis dei kan reparerast.
Saknar meir gulrot og mindre pisk frå ekspertutvalet
26. mai lanserte ekspertutvalet for sirkulærøkonomi rapporten “Ikkje rett fram”, der dei kjem med ei rekkje forslag for eit meir sirkulært samfunn. Forbrukarrådet var skuffa over at momskutt ikkje er blant tiltaka dei foreslår.
Vi meiner også at tilrådingane til ekspertgruppa ber preg av mykje pisk og lite gulrot. Mange av tilrådingane vil gjere nye og lite sirkulære varer dyrare, medan det blir foreslått få tiltak som reelt sett vil gjere det billigare, enklare eller tryggare å ta sirkulære val.
Forbrukarrettar er ein drivar i omlegginga til ein meir sirkulær økonomi, og er viktige for å gjere det tryggare å velje sirkulære løysingar. Derfor meiner Forbrukarrådet at desse bør styrkjast i lovverket.
Forbrukerrettigheter er en driver i omleggingen til en mer sirkulær økonomi, og er viktige for å gjøre det tryggere å velge sirkulære løsninger. Derfor mener Forbrukerrådet at disse bør styrkes i lovverket.