Forbrukeråret 2022

27. april, 2023

I alt fra lanseringen av podkast til endring av strømavtaler og seier mot Amazon, er det ingen tvil om at 2022 var et innholdsrikt år for Forbrukerrådet.

– I 2022 har vi bidratt til å gjøre Norge mer forbrukervennlig. Våre 80 medarbeidere har gjort en solid innsats for å påvirke myndigheter og næringsliv og veilede forbrukere, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet.

Her er noen forbrukerseiere fra 2022:

  • Stortinget har bedt regjeringen sette ned et husleielovutvalg. Målet for Forbrukerrådet er å gjøre husleieloven til en forbrukerlov.
  • Endring i prisopplysningsforskriften for strømavtaler innebærer at det nå skal opplyses om pris, varighet og avtaletype før avtalen inngås. Disse endringene gjør det enklere for forbrukere å orientere seg i strømmarkedet.
  • Helse- og omsorgsdepartementet har bedt om en utredning av behovet for lovendring og tiltak som vil beskytte forbrukerne bedre mot gebyrer på fakturaer på helsetjenester.
  • Etter klage fra Forbrukerrådet må Amazon gjøre det enklere å si opp abonnementet på videotjenesten Prime, ettersom selskapet gjennom tekst og design har gjort det vanskelig å si opp denne tjenesten for forbrukeren.

Digitalisering, dyrtid og bærekraft

Forbrukerrådets prioriteringer er hovedsakelig knyttet til digital utvikling, økonomisk sårbarhet og overgangen til et bærekraftig samfunn.

På digitalområdet har Forbrukerrådet i 2022 jobbet med forbud mot overvåkingsbasert reklame, manipulerende design og aggressiv markedsføring.

For å håndtere økonomisk sårbarhet jobber Forbrukerrådet aktivt for å bedre strømselskapenes praksis og sikre bedre informasjon til forbrukere. Vi har også vært aktive i politiske prosesser knyttet til gjeldsopptak, gjeldsinformasjon og offentlig gjeldsordning.

I takt med det grønne skiftet har Forbrukerrådet fokus på flere områder som omhandler bærekraft. Dette innebærer blant annet rimeligere reparasjoner, å gjøre det enklere å leie, låne og lease mer, samt å kartlegge omfanget av overproduksjon av klær på det norske markedet.

I 2022 lanserte Forbrukerrådet Kontaktpunkt for forbrukermakt, en testportal som gjennom produkttester skal gjøre det enklere for forbrukere å velge mer miljøvennlige og bærekraftige produkter.

Våren 2022 lanserte Forbrukerrådet podkasten «Life hacks med Forbrukerrådet», som skal bidra til å gjøre forbrukerne litt klokere og bli bedre kjent med sine forbrukerrettigheter.

Satsingsområder og høydepunkter kan du se nærmere på i årsrapporten.

Kommunikasjonssjef Tove Bø Laundal.Foto

Tove Bø Laundal

Kommunikasjonssjef

Fakta om Forbrukerrådet 2022

52 000 henvendelser fra forbrukere til veiledningstjenesten. Bruktbil, strøm og nettleie, husleie og flyselskap på topp.

Medlem i 18 klagenemder. Flere av klagenemdene hadde mer enn 50 prosent økning i antall saker til behandling.

Ca. 6000 medieomtalelser

Nær 53 000 ukentlige besøk på forbrukerradet.no

Nær 25 000 ukentlige besøk på både finansportalen.no og strømpris.no

Abonner på vårt nyhetsvarsel