Forside > Siste Nytt > Forbrukerrådet advarer mot dyre og dårlige strømforsikringer

Forbrukerrådet advarer mot dyre og dårlige strømforsikringer

3. juli, 2020
Strømselskaper selger dyre strømforsikringer som de færreste vil få nytte av. Flere selskaper har nå også lagt inn pandemiunntak, som reduserer verdien av forsikringen ytterligere.

Forsikringene selges i kombinasjon med strømavtalene, ofte uten tilstrekkelig informasjon om pris og vilkår. Mange betaler derfor via strømregningen for tjenester de neppe trenger, og som de ikke vet de har.  

– Du bør sjekke strømavtalen din, og dersom den inkluderer en strømforsikring, er vårt råd at du bør du kvitte deg med den. Dette er forsikringer de færreste har nytte avsier forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket.   

foto.pc

Foto Colourbox

Forsikringene skal i utgangspunktet dekke strømregningen hvis du blir arbeidsledig eller syk, men er så fulle av unntak og forbehold at de nesten aldri gjelderForsikringsavtalene tilbys av blant andre Fjordkraft, Hafslund, Norges Energi under navn som Trippelgaranti, Trygg hverdag og Sparepakken.  

Strømforsikringene er ofte gratis i tre måneder før strømselskapene begynner å ta seg betalt. Mange selskap krever i mellomtiden avtalegiro på strømfakturaen. Da trekkes strømregningen automatisk, uten at kunden ser den i nettbanken. Dermed er det lett å overse at strømregningen øker. 

Mange unntak – også ved koronautbrudd 

For å sikre seg har selskapene lagt inn så mange unntaksbestemmelser at det skal svært mye for å utløse forsikringene. 

Du får for eksempel ingen utbetaling første måneden du er syk. Du må også ha vært syk i minst 30 dager sammenhengende før du kan få dekket strømregningen din. Ved arbeidsledighet gjelder forsikringen kun for fast ansatte og ikke for næringsdrivende. Forsikringen gjelder heller ikke hvis du permitteres på grunn av streik. 

Og hvis ikke det er nok, så kan strømselskapene også endre både priser og vilkår med émåneds varsel, noe blant annet Fjordkraft benyttet seg av etter at koronaepidemien kom til Norge. 

 Dette bare viser at forsikringene ikke er til for kundene, men for selskapenes egen inntjening. I det øyeblikk kunder som har betalt trofast på forsikringen over mange måneder og år, blir permitterte og kunne trenge forsikringen, da endres vilkårene slik at den likevel ikke dekker disse tilfellene, sier Inger Lise Blyverket. 

Forsikrer pensjonister mot arbeidsledighet

Forbrukerrådet kjenner også til at forsikringene selges til kundegrupper som på ingen måte trenger produktetPensjonister og uføretrygdede har blitt tilbudt forsikringer mot arbeidsledighet, permittering og sykefravær fra jobb.  

– At forsikringer mot arbeidsledighet og sykefravær selges til pensjonister og uføretrygdede, er ikke bare lureri, det er også temmelig hjerterått og en praksis vi ber strømselskapene om å stoppe umiddelbart, sier forbrukerdirektøren.