Digital

Forbrukerrådet årets «International Privacy Champion» 

25. mai, 2022

Forbrukerrådet er tildelt “International Privacy Champion Award” av den amerikanske rettighetsorganisasjonen EPIC for arbeidet med å forby overvåkningsbasert markedsføring.  

I begrunnelsen fremheves spesielt rapportene «Out of control» og “Time to Ban Surveillance-Based Advertising”, og innvirkningen arbeidet har hatt globalt i for å begrense kommersiell overvåkning på nett.  

– Dette er en flott anerkjennelse av det arbeidet vi og våre europeiske og amerikanske kollegaer har lagt ned for å få slutt på markedsføring basert på å overvåke og videreselge informasjon om oss, sier forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket.   

– Overvåkningsbasert markedsføring bryter ikke bare med vår rett til privatliv, men gjør oss sårbare for manipulasjon, diskriminering og svindel. Dette skader både oss forbrukere og samfunnet som helhet. 

Forbrukerrådet mottok prisen fra EPIC sammen med samarbeidspartnere fra Noyb og Mnemonic (Foto: EPIC).

EU har nylig, som en del av «Digital Service Act», forbudt overvåkingsbasert reklame rettet mot barn, samt bruk av sensitive data, slik som informasjon om helse, seksuell orientering, og politisk ståsted. 

Forbrukerrådet har også klaget inn sjekkeappen Grindr for ulovlig deling av informasjon om brukerne. Datatilsynet har nå varslet et gebyr til selskapet på 65 millioner kroner for brudd på norske og europeiske peronvernregler.  

Blant tidligere vinnere av International Privacy Champion Award er de indiske høyesterettsdommerne K.S. Puttaswamy and Shyam Divan, forhenværende direktør for det europeiske datatilsynet, Giovanni Buttarelli, EU-politiker Viviane Reding og personvernaktivist Max Schrems.  

I arbeidet for et forbud mot overvåkningsbasert reklame har Forbrukerrådet samarbeidet med blant anndre forbrukerorganisasjonene BEUC og TACD, personvernorganisasjonen Noyb, sikkerhetsselskapet Mnemonic, Wolfie Christl from Cracked Labs and Zach Edwards of Victory Medium. 

Bilde av ansatt: Øyvind Herseth Kaldestad.Foto

Øyvind H. Kaldestad

Kommunikasjonsrådgiver – digitale rettigheter og strøm

Abonner på vårt nyhetsvarsel

Relaterte saker