Siste nytt

Forbrukerrådet tester bilabonnement

8. mars, 2022

Abonnement på bil kan bli en tøff konkurrent til eie og leasing. Fordelene er kort bindingstid og færre økonomiske overraskelser. I tillegg slipper du å binde et stort beløp i en bil som faller i verdi. Men vilkårene spriker, og lange turer kan bli dyre.

Inntil nylig hadde du i praksis kun to valg hvis du ønsket å disponere bil hele døgnet, hele året; du kunne kjøpe eller lease. Nå er bilabonnement blitt et tredje alternativ. Bilabonnement går også under betegnelsen «månedsleie» og kan betegnes som bilverdenens svar på Netflix.
Om det lønner seg å abonnere avhenger av månedlig kjørelengde og bruksmønster.

Forbrukerrådet har undersøkt vilkårene på bilabonnement. Det er store forskjeller:

  • Imove har de mest kundevennlige vilkårene og vinner testen.
  • De to store aktørene, Avis og Hertz, havner på bunn.
  • Santander SHFT og Seat Frii ønsker ikke å delta og er derfor ikke vurdert.

Abonnement for enklere bilhold

Den aller viktigste forskjellen mellom tradisjonell privatleasing og et bilabonnement er bindingstiden. Mens privatleasing som regel betyr tre års bindingstid, vil du som bilabonnent kunne si opp avtalen etter bare én til tre måneder. Abonnement krever heller ikke innskudd av et stort beløp i forskuddsleie slik leasing gjør.

Bilabonnement
AbonnementPoengTilgjengelig i
1. imove58Oslo, Stavanger, Trondheim og Bergen
2. Toyota KINTO Flex47Oslo, Viken, Bergen
3. ALD Swap44Hele Norge
4. Bertel O. Steen Fleks36Østlandet, Stavanger, Trondheim og Bergen
5. Care by Volvo36Hele Norge
6. Hertz FlexiLease16Hele Norge
7. Avis Avis Månedsleie11Hele Norge


Med kort bindingstid gir bilabonnement mer fleksibilitet, ved at du eksempelvis kan leie en stor bil i sommerferien, en firehjulsdrevet bil de tøffeste vintermånedene og en liten, rimelig bil resten av året. Eller kanskje du bare trenger bil noen måneder i året? Da kan bilabonnement være en enklere og billigere mulighet enn å kjøpe egen bil eller lease, og i motsetning til bilkollektiv eller korttidsleie, er abonnementsbilen alltid tilgjengelig.
I tillegg er service og forsikringer inkludert i abonnementet. Det at forsikringen er inkludert gjør at abonnement relativt sett blir billigere for unge kunder eller andre med lav bonus. I tillegg slipper man det årlige verdifallet, som her er innbakt i abonnementsprisen. Uforutsette reparasjoner og andre kostbare overraskelser slipper man også å bekymre seg for. Selv bytte mellom sommer- og vinterhjul inngår i mange av abonnementene.

Bilabonnement
AbonnementInkluderte km/mndPris over inkluderte km/mndBilens maks alder ved leiestart
imoveFri0 kr/km3 år
Toyota KINTO Flex1500 km2.50 kr/km3.5 år
ALD Swap1200 kr/mnd1,25 – 5 kr/km5 år
Bertel O. Steen Fleks1000 kr/mnd2 kr/km2 år
Care by Volvo833 kr/mnd1,3 kr/km0 år
Hertz FlexiLease1500 kr/mnd2-4,50 kr/km2 år
Avis Avis Månedsleie1500 kr/mnd1,50-3,60 kr/km1,5 år

Det finnes også ulemper med bilabonnement.


Dyre ekstra kilometer

Å disponere en bil for et ganske lavt månedlig beløp, kan være fristende. Men forutsetningen er at du ikke kjører lengre per måned enn grensen i de ulike abonnementene, og det kan bli knapt for mange, særlig om du skal på langturer som ferie eller hyttetur. Hos Volvo inngår kun 833 kilometer per måned. Konkurrentene tilbyr 1000-1500 kilometer per måned. Det tilsvarer vanlig årlig kjørelengde på 12-18.000 kilometer, men de fleste av oss kjører mer i forbindelse med ferier, og da øker månedsprisen kraftig. Hver ekstra kilometer kan koste opptil fem kroner.

I likhet med mobilabonnement har noen bilabonnement såkalt rollover, det vil si at hvis du kjører under kilometersgrensen en måned, vil de ubenyttede kilometerne overføres til neste måned. Det tilbys også ekstra kilometerpakker, som ekstra data for mobilabonnement. Ulempen er at dette koster og krever at man holder nøye oversikt over kjørelengden hver måned. Imove er eneste med fri månedlig kjørelengde.

I motsetning til leasing eller nybilkjøp er bilene som tilbys abonnentene vanligvis ikke nye. Noen abonnement kan ha biler som er inntil fem år gamle.

Forsikringer og egenandeler

Kasko- og ansvarsforsikring er inkludert i abonnementene, men egenandelene varierer mye. Testvinneren, Imove, har en egenandel på 4000 kroner. Hos de tradisjonelle utleiefirmaene, Avis og Hertz, er egenandelene mye høyere, opp til 40.000 kroner. Det går an å forsikre seg mot disse egenandelene, men det koster inntil 2.500 kroner per måned i tillegg til abonnementsprisen.
De fleste bilabonnement har i tillegg vilkår om hvordan bilen skal brukes og av hvem.

Sjekk om vilkårene passer

Er det flere som skal kjøre bilen eller skal du ha med firbente familiemedlemmer, bruker du tilhenger eller røyker du? I så fall er det viktig å sjekke vilkårene før du leier, hvis ikke kan du få en dyr ekstraregning når du sier opp abonnementet og leverer tilbake bilen.
Røyking i bilen er ikke tillatt i noen av de undersøkte abonnementsordningene. Noen har forbud mot kjæledyr, andre krever at de holdes i bur. Noen har forbud mot øvelseskjøring. Skal flere enn abonnenten kjøre bilen, kan det være forbudt eller koste ekstra. Har du planer om å dra på campingferie, bør du sjekke om vogn eller henger er tillatt. Å taue andre biler er som regel ikke tillatt. I Forbrukerrådets undersøkelse finner du en komplett oversikt over alle vilkårene.
Enten du leaser eller abonnerer på bil, vil du en dag måtte levere bilen tilbake, og da kan det dukke opp uforutsette regninger, såkalt påkost.


Påkost kan svi

Bilabonnement og privatleasing har en viktig fellesnevner. Når du sier opp abonnementet eller bytter bil vil bilen bli undersøkt for å som den er påført «unormal slitasje» eller påkost som bilbransjen kaller det. Det innebærer at du må belage deg på å betale for skader du har påført bilen inn- og utvendig. Har du bulket, sølt kaffe, røykt i bilen, ikke vasket den før levering eller bulket felgene i en fortauskant, vil du måtte belage deg på en ekstraregning. Og ikke uventet oppstår det ofte uenighet, både om du faktisk har påført skaden og om hvor dyr reparasjonen blir.
Når du overtar bilen eller bytter bil, er det derfor lurt å gå grundig over bilen, både utvendig og innvendig. Er det riper i lakken, bulker, sprekk i lykteglass, flekker, lukt, riper i rutene eller andre skader? I så fall; få dette med i avtalen. Ta også bilder og dokumenter alt du finner av skader før du overtar bilen og få det med i avtalen, slik at du slipper å betale for dette når du sier opp abonnementet og leverer bilen tilbake.

Bilde av ansatt: Henrik Ebne.Foto

Henrik Ebne

Kommunikasjonsrådgiver forbrukerrettigheter

Abonner på vårt nyhetsvarsel