Forside > Siste Nytt > Hjelp, vi flyr (ikke)!
Det er stor forskjell på en avbestilling og en kansellering. Men vet du hva det er?

Deler av verden er gjenåpnet, og i disse høstfeiedager legger mange pandemiutslitte nordmenn ut på sin første utenlandstur på uvanlig lang tid. Men: Er det en ting vi har erfart de siste 18 månedene så er det at ting fort kan bli uforutsigbart.  

Så, hva gjør du da – hvis det ser ut som at flyvningen du har gledet deg til kanselleres av flyselskapet? Forbrukerrådet har en soleklar oppfordring til norske reisende:

– Hvis det ligger an til at flyvningen din ikke kommer til å gå som planlagt, for eksempel på grunn av coronaproblematikk, så er det veldig viktig å ikke avbestille flybillettene selv – med mindre man er sikker på at man har en billettype som sikrer full refusjon ved avbestilling sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet.   

Det er nemlig slik at dersom flyselskapet kansellerer turen, så har du rett til refusjon av hele billettprisen eller å bli transportert til reisemålet så raskt som mulig. Men – hvis du selv avbestiller reisen og har lavprisbilletter, har du sjelden krav på mer enn noen kroner.  

Bør du avbestille selv? 

Nei, er det enkle svaret. Ser det ut som at flyet ditt ikke kommer til å gå – vent til flyselskapet selv kansellerer.  

– Vi opplever at forbrukerne selv avbestiller når det ligger an til at reisen kanselleres. Det er nok mange som tenker at det er lurt, og at de har planlagt godt. Problemet er at du som regel ikke har rett på full refusjon ved en avbestilling. Det er flyselskapets kansellering som utløser full tilbakebetaling, sier Iversen.   

Han oppfordrer forbrukerne til å ha is i magen nå som mange skal ut på høstferie med fly for første gang på lenge. 

– Vent til flyselskapet selv kansellerer – selv om de ofte venter så lenge de kan og tett opptil avreise! Vær tålmodig, så slipper du at både ferien og sparepengene går i vasken. 

Forvirrende språkbruk 

Hos mange flyselskap kan språkbruken være en medvirkende årsak til at forbrukere avbestiller reisen og går glipp av refusjon. Knappen for avbestilling heter ofte «Søk om refusjon» e.l., og kan gi inntrykk av at du får alle pengene tilbake hvis flyet senere blir kansellert av flyselskapet. Slik er det altså ikke.   

– Her må selskapene skjerpe seg. Vi oppfordrer flyselskapene til å være tydelig i kommunikasjonen med kundene. Før kunden avbestiller flybillettene, må det komme tydelig frem at en slik avbestilling ikke gir rett til full refusjon, sier Iversen.   

Ofte er det kun dyrere, fleksible billettklasser som gir rett til full refusjon, også når forbrukeren selv tar initiativet. Har du ikke kjøpt en slik fleksibel billett, vil du neppe ha krav på pengene tilbake hvis du avbestiller egen reise. 

Og husk! Blir flyet forsinket, bagasjen borte eller turen kansellert kan du alltid få full oversikt over dine rettigheter i vår flykalkulator:

Forbrukerrådets flykalkulator
Maren Van Buren Struksnæs.Foto
Maren Van Buren Struksnæs
Kommunikasjonsrådgiver – forbrukerrettigheter og finans
(+47) 404 91 804
maren.struksnaes@forbrukerradet.no

Presse

Thomas Iversen.Foto
Thomas Iversen
Seniorrådgiver
(+47) 907 74 258
thomas.iversen@forbrukerradet.no
Abonner på vårt nyhetsvarsel

Relaterte saker