Siste nytt

Ikke gå i slankefella!

10. mai, 2022

Nylig gjorde Ipsos en undersøkelse blant befolkningen i 30 land. Hele 45 prosent av deltagerne oppga at de prøvde å slanke seg. Det vises i Forbrukerrådets henvendelsesstatistikk.

I kampen mot noen ekstra kilo eller kroppslige plager står aktørene i kø for å tilby deg remedier. Forbrukerrådet har hittil i år mottatt nærmere 200 spørsmål fra forbrukere om diverse helsekost.

– Det er særlig selskaper som driver med telefonsalg vi mottar flere henvendelser enn vanlig på, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet. Han understreker at annonser i sosiale medier, og særlig på Facebook, også er steder der innringerne blir lurt inn i prøveabonnementer.

Det finnes utallige påståtte hjelpemidler der ute som nettbutikker og telefonselgere har lyst til å selge deg. Alt fra kapsler til piller og pulver som skal gjøre deg både smart, slank og sterk på et blunk.  

̶ Vi mottar nå flere henvendelser enn vanlig fra forbrukere som har blitt prakket på avtaler om slankepiller og annen helsekost, ofte kamuflert som gratisprøver, sier Iversen

Thomas Iversen.Foto
Foto: Forbrukerrådet

Markedsføres som gratis

Forbrukerne forteller at de ofte klikke på en reklame i sosiale medier eller på nettet, og deretter bestiller gratisprøver som skal komme i posten. Noen blir også oppringt av telefonselger, som tilbyr å sende en gratis test av produktet.

̶  Mange av de vi snakker med er tydelige på at de ikke har inngått noen avtale, men kun takket ja til en prøvepakke, sier Iversen. Han understreker at det å sende folk produkter de ikke har bestilt, og deretter kreve betalt for dem, er forbudt og ikke fører til noen betalingsplikt.

Klart råd – ikke betal!

Hvis du får en regning for noe du ikke har bestilt, så er rådet enkelt – ikke betal. Men så enkelt er det ikke alltid, og flere forbrukere melder om at selskapene truer med å sende regningene til inkasso.

̶  Mange blir redd når inkassovarselet kommer. Mitt råd er da å ta kontakt med inkassoselskapet og forklare at du ikke har inngått noen avtale, råder Iversen.

Når du bestrider regningen til inkassoselskapet må selskapet nemlig gjøre en vurdering. Hvis det ikke er noen avtale der om kjøp av helsekost, så slipper du å betale. Dersom det er inngått en gyldig avtale likevel, har du som regel mulighet til å bruke angreretten din eller si opp.

Det beste er likevel å unngå å få slike regninger i første omgang. Selv om det er fristende å slå til på et gratistilbud med piller eller pulver som skal gjøre deg slankere, mykere eller sprekere – så slår lovnadene neppe til.

̶  Min erfaring er at helsekost som selges på telefon eller i sosiale medier som regel er best egnet til å slanke lommeboken, sier Iversen.

Når selgeren ringer med noen gratis piller du kan teste, så er rådet svært enkelt: Avslutt samtalen, ferdig med det.

Hvis uhellet først er ute, og regningen er et faktum, kan du også klage inn saken til Forbrukertilsynet. Enten ved å tipse dem om ulovlig markedsføring, eller dersom selskapet ikke vil gi seg og du trenger hjelp til å løse tvisten.

Presse

nærbilde av kommunikasjonsrådgiver Maren Struksnæs.Foto

Maren Van Buren Struksnæs

Kommunikasjonsrådgiver – forbrukerrettigheter og digitale spill

Abonner på vårt nyhetsvarsel