Forside > Siste Nytt > Ingen bedring for norske strømkunder
Fire av ti sier fortsatt de er blitt lurt når de inngikk strømavtale. Det haster å følge opp Stortingets tiltak for et mer forbrukervennlig strømmarked, mener Forbrukerrådet.  

Det er ingen bedring å spore blant strømkundene, viser Forbrukerrådets strømundersøkelse for 2021. Fortsatt sier fire av ti at de opplever å ha blitt lurt når de kjøpte strøm.  

I undersøkelsen Norstat har gjennomført for Forbrukerrådet kommer det også frem at 44 prosent har opplevd at prisen ble satt opp etter kort tid etter avtaleinngåelse og 36 prosent har opplevd at prisen ble høyere enn oppgitt.  

Strømmast.Foto
Foto: Forbrukerrådet

– Vi kan ikke leve med et marked der kunder fortsatt blir lurt til å betale for mye for strømmen. Vi venter utålmodig på at stortingsvedtaket om å få på plass et mer forbrukervennlig strømmarked blir fulgt opp, sier forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket.  

–  I dag er det tilnærmet umulig å sammenligne strømprisene. Kundene aner rett og slett ikke hva som er en billig og hva som er en dyr strømavtale. De aner heller ikke hva som er en kortvarig og hva som er en varig pris. 

Nesten umulig å ta gode valg 

Forbrukerrådet fikk i vår gjennomslag hos et samlet Storting om flere tiltak som vil gjøre det enklere å velge de gode og billige avtalene:  

  • Det må komme på plass en enkel og enhetlig pris på alle avtaler, på samme måte som effektiv rente på lån eller literpris på bensin.   
  • Det må være obligatorisk å opplyse om hvor lenge prisen på en strømavtale minimum varer.  
  • Det må bli krav om at strømsalgselskapene, ved endring av avtale, skal opplyse strømkundene i god tid og gjennom tydelig merket informasjon  

– Den jevne forbruker kan spare tusenvis på å velge rett strømavtale. Vi vil tro at dette kommer godt med for de fleste, ikke minst med de høye strømprisene som har vært det siste året, sier Inger Lise Blyverket. 

– Dessverre har strømsalgselskapene vist liten vilje til å ordne opp på egenhånd, og har heller ikke tilbakebetalt kundene sine når de har blitt tatt for lureri. Vi håper Forbrukertilsynet og NVE setter fult trykk på dette arbeidet, slik at vi blir sikret korrekt og god informasjon nå vi kjøper strøm.  

Slik finner du de beste strømavtalene 

Sjekk avtalen du har i dag mot de som topper strømpris.no og bytt til en billig og langvarig avtale.   

Historisk sett lønner det seg å inngå en spotprisavtale hvor prisen svinger i takt med prisene på kraftbørsene. Hvis du trenger mer forutsigbarhet kan du velge en fastprisavtale. Sjekk da hvor lenge bindingstiden er og hvor stort bruddgebyret er.    

Og hva du enn gjør; ikke kjøp strøm på døra, gata, telefon eller i elektronikkbutikken. Da er du nærmest garantert å ende opp med å betale mer for strømmen enn du behøver.   

Forbrukerrådets strømundersøkelse 2021
Bilde av ansatt: Øyvind Herseth Kaldestad
Øyvind H. Kaldestad
Kommunikasjonsrådgiver – digitale rettigheter og strøm
(+47) 480 82 619
ohk@forbrukerradet.no
Abonner på vårt nyhetsvarsel

Relaterte saker