Klager inn fast fashion-giganten Shein: – Lokker deg til impulskjøp
5. juni, 2025
Forbrukerrådet og 24 andre europeiske forbrukerorganisasjoner klager Shein inn til EU-kommisjonen og nasjonale tilsynsmyndigheter for bruk av manipulerende design.

– Det er snakk om falske nedtellinger, tvilsomme kundeanmeldelser og andre virkemidler som bidrar til stress og en følelse av hastverk for å lokke deg til impulskjøp. Vi forventer at myndighetene griper inn, og i tillegg starter en granskning av hele bransjen, sier Elin Volder Rutle, fagsjef for bærekraft i Forbrukerrådet.
En gjennomgang av Sheins nettside og app viser at de bruker en rekke virkemidler organisasjonene mener bryter med markedsføringsloven. Det inkluderer blant annet falske meldinger om tidsbegrensede tilbud, samtykkepress og hyppige varsler som skal trigge kjøp.
Forbrukerrådet og de 24 andre forbrukerorganisasjonene ber nå EU-kommisjonen, Forbrukertilsynet og tilsvarende myndigheter i de andre europeiske landene, om å etterforske funnene.
– Vi krever at Shein rydder opp og begynner å følge loven. De må også kunne dokumentere at kundevurderinger og meldinger som «få igjen på lager» faktisk er ekte, sier Volder Rutle.
Klagen som leveres i dag kommer parallelt med at EU-kommisjonen har startet en egen etterforskning av Shein, for en rekke andre brudd på europeisk forbrukerregelverk.

Et stort problem på nett
Forbrukerrådet mener bruk av manipulerende design er et stort problem både på nettsider og i apper. I en undersøkelse i 2022 svarte 1 av 4 at de har følt seg manipulert eller lurt av design eller informasjon på nettsider.
Shein var et av selskapene som ble trukket fram, sammen med andre kjeder som H&M, Wish, Aliexpress og Alibaba.
– Kinesiske nettbutikker som Shein og Temu er blant de verste, men vi ser lignende teknikker også hos andre store aktører – både i klesbransjen og andre steder. Vi er bekymret for den økte bruken av virkemidler som er laget for å trigge impulskjøp. Dette gagner til syvende og sist bedriftene, og ikke forbrukerne, sier Volder Rutle.
Forbrukerrådet ber derfor Forbrukertilsynet om å også granske andre aktører som benytter seg av lignende metoder.
1 av 3 angrer på shopping
Den kinesiske fast fashion-giganten Shein retter seg særlig mot unge kvinner. En ny undersøkelse Norstat har gjort for Forbrukerrådet om nordmenns handlevaner og bærekraft viser at:
– 42 prosent av kvinner sier de ofte handler mer enn planlagt, og angrer etterpå
– For befolkningen totalt er tallet 37 prosent
– 35 prosent av kvinner sier de gjerne skulle ha begrenset shoppingen sin
Forbrukerrådet mener tallene gir grunn til bekymring.
– Vi bombarderes av markedsføring i alle kanaler og til alle tider på døgnet. Det totale kjøpepresset har dermed aldri vært større eller mer invaderende i hverdagen vår. Det gjør det krevende å ta bærekraftige valg både med tanke på egen økonomi og miljøet, sier Volder Rutle.


Linn Elise Jakhelln
Kommunikasjonsrådgiver – forbrukerrettigheter og bærekraft
Slik lokker Shein deg til å handle
Dette er de ulike manipulerende teknikkene som er avdekket på nettsidene og i appen.
– Tidspress gjennom varsler om begrenset tid, herunder falsk nedtelling
– Samtykkepress – og annet press som aktivt spiller på følelser, som for eksempel frykt for å gå glipp av gode kjøp og tilbud
– Regelrett mas, som 12 varsler til samme bruker på en dag
– Tvungen registrering
– Gruppepress gjennom udokumenterte kundeanmeldelser, varsler om kundeaktivitet og lav lagerstatus
– Uendelig scrolling, der nytt innhold automatisk lastes inn når man nærmer seg bunnen av en nettside
Les mer i rapporten: Click to buy (more): How fast fashion giant SHEIN uses dark patterns to push overconsumption
Hva er manipulerende design?
Manipulerende design er et grensesnitt eller egenskaper ved et design som styrer, lurer eller presser forbrukere til å ta valg som først og fremst er i virksomhetens interesse.
Virkemidlene utnytter følelser og menneskelige kognitive bias (slik som for eksempel frykten for å gå glipp av noe). Det brukes ofte flere teknikker sammen.
For den enkelte forbruker bidrar manipulerende design til tap av tid, penger og personopplysninger.