Forside > Siste Nytt > Krever skyhøy forhåndsbetaling av fastpriskunder
Flere strømsalgselskaper har sendt skyhøye krav om forskuddsbetaling til eksisterende fastpriskunder. Fremstår som ren utpressing, mener Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet har blitt kontaktet av mange fortvilte forbrukere de siste dagene. Flere selskaper har varslet endringer i eksisterende fastprisavtaler og krever nå blant annet forskuddsbetalt. Hvis kundene ikke går med på dette, får de ofte ikke annet valg enn å tre ut av de gunstige avtalene de har hos selskapet.

– Dette fremstår som ren utpressing. Vi kjenner til forbrukere som har fått forskuddsregninger som er tre-fire ganger høyere enn de pleier på denne tiden av året. Forbrukerne risikerer også å tape hele betalingen hvis selskapet går konkurs, sier seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet. 

Foto av seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet.
Seniorrådgiver Thomas Iversen. Foto: Forbrukerrådet

– Den mest sentrale egenskapen til en fastprisavtale er at den forutsigbar. Dette faller bort nå du må betale for flere måneder på forskudd, samtidig som selskapene overestimerer hvor mye strøm du kommer til å bruke.

– I disse dager opplever husholdningene økte levekostnader. Store, uforutsatte forskuddsbetalinger er noe folk åpenbart ikke trenger, og vi forventer at strømselskapene er bevisste på det samfunnsoppdraget de har.

Kan kreve å opprettholde avtalen

Selv om Standard Kraftleveringsavtale gir strømselskapet rett til å endre vilkårene på eksisterende avtaler, er det likevel urimelig når målet åpenbart er å presse forbrukerne ut av gode fastprisavtaler: Forbrukerne ønsker nemlig å beholde avtalen med de vilkårene de inngikk den på, og slippe å legge ut store summer på forskudd.

– Hvis selskapet bruker endringene for å fremprovosere at forbrukere skal si opp avtalene, er ikke veien lang før denne praksisen er å regne som urimelig. Forbrukeren vil da etter vårt syn kunne holde fast på sin opprinnelige avtale, inkludert pris og faktureringsperiode, sier Iversen og understreker:

– Selv om selskapet her har en ensidig rett til å endre avtalens vilkår, er dette en rett som i forbrukerforhold åpenbart må ha et snevert nedslagsfelt. Endring utover nødvendige justeringer vil fort kunne rammes av avtalelovens og forbrukeravtaledirektivets regler om urimelighet, slik at de nye vilkårene ikke binder forbrukeren.

Slik kan du gå frem for å klage:

Nedenfor finner du hvordan du kan gå frem for å klage på at avtalen har blitt endret.

  • Ta skriftlig kontakt med selskapet, og be om å få betale for faktisk forbruk. Ikke si opp din nåværende avtale før du har fått svar.
  • Hvis selskapet ikke responderer eller står på sitt, kan du sjekke strømforbruket ditt for tilsvarende måned i fjor og gange med prisen på avtalen, og betale inn dette beløpet.
  • Hvis selskapet ikke aksepterer dette og sier opp avtalen din, kan du klage til Elklagenemnda. Behandlingstiden her er opptil ett år, slik at du enten må akseptere selskapets endringer eller bytte til en ny avtale i mellomtiden. Du finner oversikt over alle strømavtaler på strømpris.no.
  • Hvis selskapet sender saken din til inkasso, så må du bestride kravet og vise til innbetalingen og at saken er klaget inn for Elklagenemnda.
  • Tips også gjerne Forbrukertilsynet, som har ansvar for oppfølging av urimelige avtalevilkår, og som kan følge opp overfor selskapene.
Bilde av ansatt: Øyvind Herseth Kaldestad
Øyvind H. Kaldestad
Kommunikasjonsrådgiver – digitale rettigheter og strøm
(+47) 480 82 619
ohk@forbrukerradet.no
Abonner på vårt nyhetsvarsel

Relaterte saker