Strøm

Mange betaler dyrt for historisk billig strøm

25. juni, 2020

En av to sier det er minst to år siden de byttet strømavtale. Mange av disse sitter på dyre avtaler og får i liten grad glede av de historisk lave strømprisene.

Halvparten av oss har aldri har byttet strømavtale eller gjorde det for mer enn to år siden, viser en befolkningsundersøkelse Norstat har gjennomført for Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet oppfordrer nå alle til å sjekke strømavtalen sin og bytte til en avtale som gjør at man får nytte av de historisk lave strømprisene.

– Vi vet at mange sitter på dårlige avtaler og betaler unødvendig mye for strømmen. Dette bekreftes også av undersøkelsen, som viser at halvparten av oss har ikke byttet avtale de to siste årene, sier forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket.

Rånåsfoss.foto

Vi bytter for sjeldent

Strømselskapene markedsfører i all hovedsak kortvarige lokkeprisavtaler eller avtaler med høye påslag. Gode avtaler med prisgaranti på mer enn seks måneder tilbys stort sett kun på prisportaler, slik som strømpris.no, og er tilnærmet umulig å finne på selskapenes nettsider.

– Vi har forståelse for at mange føler det er trygt å beholde det strømselskapet de har. Samtidig tror vi mange undervurderer hvor mye det er å spare og hvor enkelt det er å bytte, sier Inger Lise Blyverket.

– Vi oppfordrer alle til å sette av fem minutter til å sammenligne avtalen de har med tilbudene som ligger på topp på strømpris.no. Vi kan nesten garantere at du kommer ut bedre enn i dag, og potensielt kan spare flere tusen kroner i året.

Lever godt på dårlige avtaler

Den siste tiden har det kommet en rekke, gode tilbud med lang prisgaranti. Samtidig fortsetter selskapene å markedsføre de dyreste tilbudene.

– Strøm er strøm. Dessverre forsøker selskapene å tilsløre dette gjennom et utall av tilbud og avtaleformer. Vårt klare råd er å bytte til spotprisavtaler med prisgaranti og følge med på hva selskapet gjør når garantitiden er ute, sier Inger Lise Blyverket.

Forbrukerrådet ber også forbrukerne tenke seg om før de slår til på et strømtilbud.

– Kjøp aldri strøm over telefonen, ved dørsalg, på gata eller i elektronikkbutikken. De dyre og dårlige avtalene dyttes på kundene gjennom slikt direkte salg. Kjøper du strøm i butikken, mister du også angreretten på 14 dager, sier Inger Lise Blyverket.

Undersøkelse: Når byttet du strømavtale sist?
Bilde av ansatt: Øyvind Herseth Kaldestad.Foto

Øyvind H. Kaldestad

Kommunikasjonsrådgiver – digitale rettigheter og strøm

Abonner på vårt nyhetsvarsel