Forside > Siste Nytt > Norwegian snur – sletter likevel ikke bonuspoeng
Forbrukerrådet har krevd at Norwegian og SAS ikke sletter bonuspoeng den tiden pandemien hindrer folk i å bruke dem. Det etterkommer nå Norwegian. Forbrukernes interesseorganisasjon applauderer, og håper SAS gjør samme snuoperasjon.

Når du kjøper reiser eller bruker kredittkort, kan du opparbeide deg poeng hos flyselskapene. Disse kan du siden bruke til å betale nye reiser med. Da ferier ble avlyst på grunn av korona, valgte en del å få pengene tilbake i form av poeng istedenfor kroner på konto. Poengene har en holdbarhetsdato, og derfor står store verdier i fare for å gå tapt på grunn av reiserestriksjoner. Nå slipper altså Norwegian-kundene å oppleve det.

Har tatt poenget

For noen uker siden viftet forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket med pekefingeren til Norwegian, men nå gir hun tommel opp til selskapet.

– Norwegian har tatt poenget. Kundene har vist dem tillit, og nå viser de seg den verdig.

Mange nordmenn ville mistet sine bonuspoeng hos Norwegian, fordi en epost fra selskapet havnet i reklamefilteret. De som leste den, kunne forlenge holdbarheten på poengene sine ved å trykke på en knapp. En del fikk først høre om muligheten i media, og følte seg snytt da de oppdaget at de ville miste* verdier for mange tusen. Forbrukerrådet ba da om at alle måtte få forlenget varighet, uavhengig om de hadde sagt fra, forteller Blyverket.

– De lyttet til oss, og viser med det at de tar kundene sine på alvor. Da er det en glede å gi applaus til Norwegian.

Ordningen er noe begrenset i forhold til normal drift. Du kan bruke 500 cashpoints for hver tusenlapp reisen koster. Forbrukerrådet mener likevel dette er en opptur for forbrukerne, og er spesielt fornøyd med at dette kom på plass så raskt etter at selskapet var reddet fra konkurs.

Foto: John Trygve Tollefsen

SAS på feil kurs

Forbrukerrådet er ikke like imponert over SAS.

– De er i utakt med kundene sine. SAS tror folk er mest opptatt av å beholde gullstatus, men jeg kan fortelle at forbrukerne også vil beholde verdiene sine.

SAS har også pekt på tekniske utfordringer med å forlenge poeng.

– Vi må kunne forvente at høyteknologisk selskap som SAS finner ut av IKT-utfordringer rundt bonuspoengene. Det er ingen skam å snu. Har du staket ut feil kurs, er det faktisk helt nødvendig, avslutter Inger Lise Blyverket.

 

*I første versjon, som lå ute i 20 minutter, stod det «hadde mistet». Da tapet ikke var effektuert, er det mer riktig å si «ville miste».

Presse

For intervju, kontakt:

Inger Lise Blyverket
Direktør i Forbrukerrådet
97148690

Pressefoto

Abonner på vårt nyhetsvarsel

Relaterte saker