Rekordbot til Amazon etter Forbrukerrådet-rapport
25. september, 2025
Amazon må betale rekordbot på 2,5 milliarder dollar etter at forbrukerorganisasjoner i Europa og USA klagde inn selskapet basert på en rapport fra Forbrukerrådet. Rapporten avdekket hvordan selskapet bevisst gjorde det vanskelig å si opp Amazon Prime-abonnementet.
Read the story in English here.
Amazon har inngått et historisk forlik med FTC (Federal Trade Commission) på 2,5 milliarder dollar etter at den europeiske paraplyorganisasjonen BEUC og amerikanske TACD (The Transatlantic Consumer Dialogue) i 2021 sendte koordinerte klager mot selskapet.
Av totalen på 2,5 milliarder dollar, skal 1,5 milliarder dollar betales tilbake til kundene.
— Resultatet er et tydelig bevis på at godt transatlantisk samarbeid nytter. Her har FTC gjort et imponerende og målrettet arbeid, sier Finn Myrstad, fagsjef i Forbrukerrådet.

Lett å tegne, vanskelig å avslutte
Bakgrunnen for klagen var Forbrukerrådets rapport «You can log out, but you can never leave. Rapporten gikk oppsigelsesprosessen til Amazon Prime etter i sømmene, og viste at forbrukere som ønsket å avslutte tjenesten møtte en rekke hindringer – blant annet kompliserte navigasjonsmenyer, forvirrende valg og gjentatt «dytting».
Gjennom hele prosessen manipulerte Amazon brukerne med språk og grafisk design, og gjorde oppsigelsen unødvendig vanskelig og frustrerende å forstå.
– Må følges opp
— Hvert år blir forbrukere utsatt for lignende praksiser. De taper både penger og gir fra seg mer persondata enn de ønsker. Nå må denne dommen følges opp: Reglene må inn i EU’s kommende Digital Fairness Act og sikres gjennom nye regler fra FTC i USA, sier Myrstad.
Les rapporten her: You can log out, but you can never leave

Andreas Framnes
Kommunikasjonsrådgiver – mat og helse, digital