Rekordbot til Amazon etter Forbrukerrådet-rapport
25. september, 2025
Amazon må betale rekordbot på 2,5 milliarder dollar etter at forbrukerorganisasjoner i Europa og USA klagde inn selskapet basert på en rapport fra Forbrukerrådet. Rapporten avdekket hvordan selskapet bevisst gjorde det vanskelig å si opp Amazon Prime-abonnementet.
Amazon har inngått et historisk forlik med FTC (Federal Trade Commission) på 2,5 milliarder dollar etter at den europeiske paraplyorganisasjonen BEUC og amerikanske TACD (The Transatlantic Consumer Dialogue) i 2021 sendte koordinerte klager mot selskapet.
Av totalen på 2,5 milliarder dollar, skal 1,5 milliarder dollar betales tilbake til kundene.
— Resultatet er et tydelig bevis på at godt transatlantisk samarbeid nytter. Her har FTC gjort et imponerende og målrettet arbeid, sier Finn Myrstad, fagsjef i Forbrukerrådet.

Lett å tegne, vanskelig å avslutte
Bakgrunnen for klagen var Forbrukerrådets rapport «You can log out, but you can never leave. Rapporten gikk oppsigelsesprosessen til Amazon Prime etter i sømmene, og viste at forbrukere som ønsket å avslutte tjenesten møtte en rekke hindringer – blant annet kompliserte navigasjonsmenyer, forvirrende valg og gjentatt «dytting».
Gjennom hele prosessen manipulerte Amazon brukerne med språk og grafisk design, og gjorde oppsigelsen unødvendig vanskelig og frustrerende å forstå.
– Må følges opp
— Hvert år blir forbrukere utsatt for lignende praksiser. De taper både penger og gir fra seg mer persondata enn de ønsker. Nå må denne dommen følges opp: Reglene må inn i EU’s kommende Digital Fairness Act og sikres gjennom nye regler fra FTC i USA, sier Myrstad.
Les rapporten her: You can log out, but you can never leave

Andreas Framnes
Kommunikasjonsrådgiver – mat og helse, digital