Forbrukerrådet fikk totalt 51 866 spørsmål fra forbrukere i fjor. 5132 handlet om problemer på grunn av korona. Aller flest gjaldt billetter til reiser, kultur- og idrettsarrangement. Når bedriftene ikke hjelper dem, ringer kundene Forbrukerrådet.
Forbrukernes sikkerhetsnett raknet
Forbrukerrådet fikk dobbelt så mange spørsmål om flyselskap i 2020 som året før, og det markedet klatrer derfor til en andreplass på listen over hva norske forbrukere hadde mest trøbbel med totalt. Av spørsmål om korona, var klart flest om SAS og Norwegian.
Inger Lise Blyverket er direktør i Forbrukerrådet, og uttrykker skuffelse over hvordan forbrukerne ble behandlet.
– Vi er skuffet over hvordan myndighetene satte forbrukerne på pinebenken. Når det gjelder måten selskapene behandlet kundene sine på, så skjønner jeg ikke at de tør. Klare rettigheter ble brutt, så 2020 går inn i historien som et kriseår også sett med forbrukerøyne, konstaterer hun.

Forbrukerrådet fikk dobbelt så mange spørsmål om flyreiser i 2020 som året før. Foto: John Trygve Tollefsen
Regjeringen varslet nylig tiltak for å gi pakkereiseturister større trygghet. Blyverket anerkjenner det, men presiserer at det må gjøres mer for å sikre at forbrukerne får det de har krav på. Hun forteller at folk opplevde at både påske- og sommerferien ble avlyst. De kunne ha betalt mange titusener, som de ikke fikk tilbake fra fly- og reiseselskap da de skulle.
– Det var en tøff økonomisk smell for de fleste. For dem som mistet inntekt på grunn av korona var det krise. 2020 avslørte at forbrukernes sikkerhetsnett raknet da det røynet på. Erfaringene gjør det naturlig å diskutere om det er tilstrekkelig trygt å betale for reiser på forskudd, slik vi gjør i dag, sier forbrukerdirektøren.
På topp ti-listen over selskapene forbrukerne hadde flest koronaspørsmål om ligger altså Norwegian øverst, med en «sterk» andreplass til SAS. Resten av listen fylles av reiseselskap, men vi finner SATS på sjuende plass. De fikk kritikk for at de automatisk satte kundene over på digitalt abonnement da de måtte stenge dørene av smittevernhensyn. Etter dialog med Forbrukertilsynet har kundene siden fått tilbud om å få pengene tilbake.
En annen outsider på listen er Elkjøp på niendeplass. De spørsmålene handlet om at de tok bort muligheten for åpent kjøp. Det vil si at en kunde kan levere tilbake det han har kjøpt ubrukt uten å oppgi grunn, og få pengene tilbake.
# | Topp 10 (firmaer) | Antall * | Andel ** |
---|---|---|---|
1 | Norwegian Air Shuttle ASA | 620 | 15% |
2 | SAS | 516 | 12% |
3 | Ticket Feriereiser AS | 147 | 3% |
4 | KLM | 139 | 3% |
5 | Travellink NUF | 114 | 3% |
6 | Ving Norge AS | 111 | 3% |
7 | SATS AS | 94 | 2% |
8 | Hurtigruten AS | 85 | 2% |
9 | Elkjøp Norge AS | 68 | 2% |
10 | TUI Norge AS | 69 | 2% |
Bruktbil irriterte mest
Siden Forbrukerrådet begynte å måle hva folk har mest problemer med, har bruktbilen tronet på den tvilsomme toppen. Den ble heller ikke dyttet ned i korona-året med 5415 spørsmål fra forbrukerne. Også håndverkertjenester har klippekort på pallen, og Blyverket har ett svar på å unngå uenighet med både håndverkere og bilselgere:
– Skriv kontrakt! Gjør du gode undersøkelser på forhånd og så skriver en tydelig avtale, øker du sjansen for å bli fornøyd. Du kan bruke kontraktene på forbrukerrådet.no helt gratis.
Husleie er også en gjenganger på forbrukertelefonen. Forbrukerdirektøren opplyser at en god kontrakt er viktig også når du skal leie et sted å bo, men at dette er et marked Forbrukerrådet jobber for å gjøre mer forbrukervennlig.
– Folk trenger tryggheten som ligger i å ha et hjem, og at det skal få være hjemme også på sikt. Hjemmet er fristedet vårt, og det er også avgjørende for barnehage, skole og nettverk. Mange som leier bolig i dag har ikke den tryggheten. Avtalene varer i for kort tid, og, det er for lett for utleier å si opp. Derfor vil vi at husleieloven skal sikre leietagerne tryggere hjem, avslutter Forbrukerrådets Inger Lise Blyverket.
# | Varer og tjenester | 2020 | 2019 |
---|---|---|---|
1 | Bruktbil | 5415 | 6185 |
2 | Flyselskap | 3029 | 1523 |
3 | Håndverkertjeneste | 2620 | 3627 |
4 | Husleie | 2425 | 2972 |
5 | Innredning og møbler | 1937 | 1996 |
6 | Byggevarer | 1427 | 1075 |
7 | Bobil, MC ol | 1361 | 1786 |
8 | Klær og skotøy | 1241 | 1336 |
9 | Hvitevarer og oppvarming | 1167 | 1366 |
10 | Datamaskiner og smarte produkter | 1148 | 1239 |
11 | Pakkreiser | 1014 | 272 |
12 | Mobil | 921 | 1239 |
13 | Elektriske fritidsprodukter | 845 | 909 |
14 | Nybil | 807 | 984 |
15 | Strøm og nettleie | 777 | 1092 |
16 | Sport og hobby | 760 | 334 |
17 | Internettabonnement | 726 | 847 |
18 | Sportsutstyr og musikkinstrumenter | 724 | 872 |
19 | Småelektrisk | 650 | 293 |
20 | Kultur og underholdning | 639 | 314 |
21 | Næringsmidler (matvarer) | 631 | 668 |
22 | Hoteller og annen ferieinnkvartering | 620 | 205 |
23 | Reisebyråtjenester | 594 | 160 |
24 | Kjøp av brukt bolig | 591 | 527 |
25 | Kjøp av ny bolig | 561 | 729 |
26 | Reservedeler og tilbehør for kjøretøy | 517 | 650 |
27 | Verksteds- og bilpleietjenester | 437 | 902 |
28 | Mobiltelefonabonnement | 430 | 553 |
29 | Tilbehør til hjemmet | 412 | 30 |
30 | TV-tjenester | 410 | 352 |
31 | Dyr og tilbehør | 393 | 522 |
32 | Annet (omfatter varer og tjenester) | 377 | – |
33 | Helsetjenester | 376 | 419 |
34 | Bompenger og parkering | 324 | 565 |
35 | Inkasso | 317 | 338 |
36 | Båter og vannscoter | 311 | – |
37 | Betalingstjenester og betalingsmidler | 310 | 350 |
38 | Kjøretøy (skade og ansvar) | 305 | 183 |
39 | Smykker, klokker og sølvtøy | 295 | 348 |
40 | Post- og budtjenester | 262 | 196 |
41 | Reiseforsikring | 254 | 101 |
42 | Kosmetikk og toalettartikler | 247 | 185 |
43 | Leie av bil | 229 | 339 |
44 | Andre kurs (dansekurs, kokkekurs ol) | 219 | 221 |
45 | Personlig pleie | 216 | 204 |
46 | Innbo- og husforsikring | 214 | 228 |
47 | Lesestoff | 213 | 248 |
48 | Andre fritidstjenester | 196 | 368 |
49 | Skoler | 177 | 113 |
50 | Fysiske hjelpemidler (briller, høreapparater og annet medisinsk utstyr) | 155 | 164 |