Forside > Siste Nytt > SAS og Norwegian lagde mest koronatrøbbel for norske forbrukere
Hver tiende telefon til Forbrukerrådet i 2020 handlet om korona, og flest av disse var om problemer med Norwegian og SAS.

Forbrukerrådet fikk totalt 51 866 spørsmål fra forbrukere i fjor. 5132 handlet om problemer på grunn av korona. Aller flest gjaldt billetter til reiser, kultur- og idrettsarrangement. Når bedriftene ikke hjelper dem, ringer kundene Forbrukerrådet.

Forbrukernes sikkerhetsnett raknet

Forbrukerrådet fikk dobbelt så mange spørsmål om flyselskap i 2020 som året før, og det markedet klatrer derfor til en andreplass på listen over hva norske forbrukere hadde mest trøbbel med totalt. Av spørsmål om korona, var klart flest om SAS og Norwegian.

Inger Lise Blyverket er direktør i Forbrukerrådet, og uttrykker skuffelse over hvordan forbrukerne ble behandlet.

– Vi er skuffet over hvordan myndighetene satte forbrukerne på pinebenken. Når det gjelder måten selskapene behandlet kundene sine på, så skjønner jeg ikke at de tør. Klare rettigheter ble brutt, så 2020 går inn i historien som et kriseår også sett med forbrukerøyne, konstaterer hun.

Flyreisende. Kansellerte reiser. Foto

Forbrukerrådet fikk dobbelt så mange spørsmål om flyreiser i 2020 som året før. Foto: John Trygve Tollefsen

Regjeringen varslet nylig tiltak for å gi pakkereiseturister større trygghet. Blyverket anerkjenner det, men presiserer at det må gjøres mer for å sikre at forbrukerne får det de har krav på. Hun forteller at folk opplevde at både påske- og sommerferien ble avlyst. De kunne ha betalt mange titusener, som de ikke fikk tilbake fra fly- og reiseselskap da de skulle.

– Det var en tøff økonomisk smell for de fleste. For dem som mistet inntekt på grunn av korona var det krise. 2020 avslørte at forbrukernes sikkerhetsnett raknet da det røynet på. Erfaringene gjør det naturlig å diskutere om det er tilstrekkelig trygt å betale for reiser på forskudd, slik vi gjør i dag, sier forbrukerdirektøren.

På topp ti-listen over selskapene forbrukerne hadde flest koronaspørsmål om ligger altså Norwegian øverst, med en «sterk» andreplass til SAS. Resten av listen fylles av reiseselskap, men vi finner SATS på sjuende plass. De fikk kritikk for at de automatisk satte kundene over på digitalt abonnement da de måtte stenge dørene av smittevernhensyn. Etter dialog med Forbrukertilsynet har kundene siden fått tilbud om å få pengene tilbake.

En annen outsider på listen er Elkjøp på niendeplass. De spørsmålene handlet om at de tok bort muligheten for åpent kjøp. Det vil si at en kunde kan levere tilbake det han har kjøpt ubrukt uten å oppgi grunn, og få pengene tilbake.

Forbrukerrådets koronatopp
# Topp 10 (firmaer) Antall * Andel **
1 Norwegian Air Shuttle ASA 620 15%
2 SAS 516 12%
3 Ticket Feriereiser AS 147 3%
4 KLM 139 3%
5 Travellink NUF 114 3%
6 Ving Norge AS 111 3%
7 SATS AS 94 2%
8 Hurtigruten AS 85 2%
9 Elkjøp Norge AS 68 2%
10 TUI Norge AS 69 2%

Bruktbil irriterte mest

Siden Forbrukerrådet begynte å måle hva folk har mest problemer med, har bruktbilen tronet på den tvilsomme toppen. Den ble heller ikke dyttet ned i korona-året med 5415 spørsmål fra forbrukerne. Også håndverkertjenester har klippekort på pallen, og Blyverket har ett svar på å unngå uenighet med både håndverkere og bilselgere:

– Skriv kontrakt! Gjør du gode undersøkelser på forhånd og så skriver en tydelig avtale, øker du sjansen for å bli fornøyd. Du kan bruke kontraktene på forbrukerrådet.no helt gratis.

Husleie er også en gjenganger på forbrukertelefonen. Forbrukerdirektøren opplyser at en god kontrakt er viktig også når du skal leie et sted å bo, men at dette er et marked Forbrukerrådet jobber for å gjøre mer forbrukervennlig.

– Folk trenger tryggheten som ligger i å ha et hjem, og at det skal få være hjemme også på sikt. Hjemmet er fristedet vårt, og det er også avgjørende for barnehage, skole og nettverk. Mange som leier bolig i dag har ikke den tryggheten. Avtalene varer i for kort tid, og, det er for lett for utleier å si opp. Derfor vil vi at husleieloven skal sikre leietagerne tryggere hjem, avslutter Forbrukerrådets Inger Lise Blyverket.

Forbrukerrådets topp 50
# Varer og tjenester 2020 2019
1 Bruktbil 5415 6185
2 Flyselskap 3029 1523
3 Håndverkertjeneste 2620 3627
4 Husleie 2425 2972
5 Innredning og møbler 1937 1996
6 Byggevarer 1427 1075
7 Bobil, MC ol 1361 1786
8 Klær og skotøy 1241 1336
9 Hvitevarer og oppvarming 1167 1366
10 Datamaskiner og smarte produkter 1148 1239
11 Pakkreiser 1014 272
12 Mobil 921 1239
13 Elektriske fritidsprodukter 845 909
14 Nybil 807 984
15 Strøm og nettleie 777 1092
16 Sport og hobby 760 334
17 Internettabonnement 726 847
18 Sportsutstyr og musikkinstrumenter 724 872
19 Småelektrisk 650 293
20 Kultur og underholdning 639 314
21 Næringsmidler (matvarer) 631 668
22 Hoteller og annen ferieinnkvartering 620 205
23 Reisebyråtjenester 594 160
24 Kjøp av brukt bolig 591 527
25 Kjøp av ny bolig 561 729
26 Reservedeler og tilbehør for kjøretøy 517 650
27 Verksteds- og bilpleietjenester 437 902
28 Mobiltelefonabonnement 430 553
29 Tilbehør til hjemmet 412 30
30 TV-tjenester 410 352
31 Dyr og tilbehør 393 522
32 Annet (omfatter varer og tjenester) 377
33 Helsetjenester 376 419
34 Bompenger og parkering 324 565
35 Inkasso 317 338
36 Båter og vannscoter 311
37 Betalingstjenester og betalingsmidler 310 350
38 Kjøretøy (skade og ansvar) 305 183
39 Smykker, klokker og sølvtøy 295 348
40 Post- og budtjenester 262 196
41 Reiseforsikring 254 101
42 Kosmetikk og toalettartikler 247 185
43 Leie av bil 229 339
44 Andre kurs (dansekurs, kokkekurs ol) 219 221
45 Personlig pleie 216 204
46 Innbo- og husforsikring 214 228
47 Lesestoff 213 248
48 Andre fritidstjenester 196 368
49 Skoler 177 113
50 Fysiske hjelpemidler (briller, høreapparater og annet medisinsk utstyr) 155 164

Presse

Pressefoto av Inger Lise Blyverket

Forbrukerspørretime

Vil ditt medie la lesere/lyttere/seere stille forbrukerspørsmål? Vi kan stille med ekspert – ta kontakt på a@forbrukerradet.no  

Abonner på vårt nyhetsvarsel

Relaterte saker