Forside > Siste Nytt > Skyhøye gebyrer i helsetjenesten – Forbrukerrådet ber om regulering
Å få tilsendt en digital faktura etter et fastlegebesøk kan koste deg over 70 kroner. Urimelig, mener Forbrukerrådet, som nå foreslår å innføre en maksgrense på hvor høyt et fakturagebyr kan være.

– Det er ikke rimelig at forbrukere skal betale opp mot 100 kroner for å gjøre opp for seg. Derfor vil Forbrukerrådet regulere fakturabransjen og innføre maksgrenser for hvor høyt et fakturagebyr kan være, sier Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet.

– Dette er en gebyrpraksis som rammer pasientene. Glemmer du bankkortet hjemme, overser betalingsautomaten eller er fortumlet etter et legebesøk, så er du med på å sikre millioninntekter til faktureringsselskapet.

I en ny rapport dokumenterer Forbrukerrådet hvordan forbrukere betaler skyhøye fakturagebyrer i primærhelsetjenesten. Det er fakturaer som utstedes etter konsultasjoner med fastleger som gir den største bekymringen.

Forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket.Foto
Direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket, ønsker maksgebyr på 35 kroner. Foto: Forbrukerrådet

– Vi har konsentrert oss om gebyrene i primærhelsetjenesten fordi myndighetenes intensjon er at pasienter som besøker fastlegen skal skånes mot krav om gebyrer for bruk av betalings- og timebestillingsystemer, sier Blyverket.

Millioninntekter

Den nye rapporten viser hvordan betalings- og inkassoselskapet Convene, stikk i strid med myndighetenes intensjon om en gebyrfri primærhelsetjeneste, henter gebyrer i hundremillionersklassen fra pasientene.

– Convene Group er den klart største aktøren for betalingsløsninger blant fastleger, med en markedsandel opp mot 80 prosent. Selskapet har laget en betalingsreise som fremstår som skreddersydd for å sikre høye gebyrinntekter fra pasienter, sier Inger Lise Blyverket.

Forbrukerrådet dokumenterer hvordan selskapet tjener mange ganger mer på betalingsgebyrer enn de tjener på selve betalingsløsningen.

Her kan du lese rapporten fra Forbrukerrådet og våre forslag

I 2021 ble hele 23 prosent av betalingstransaksjonene belastet med gebyr. En pasient som mottar en digital faktura, må ut med 71 kroner i gebyr. – Det er åpenbart langt over hva det koster å sende en digital faktura. Det reagerer vi sterkt på, sier Blyverket.

Det er fakturaer som utstedes etter konsultasjoner med fastleger som gir den største bekymringen. Trykk på bildet for å lese rapporten.

I 2021 hadde Convene Groups norske virksomhet 134 millioner kroner i inntekter fra fakturagebyrer. Inntektene fra betalingsterminaler utgjorde til sammenligning bare 38 millioner kroner.

Foreslår maksgebyr

Det er rimelig at forbrukere som ønsker en faktura i posten bør betale for kostnaden det er å sende denne fakturaen, men ikke over ti ganger mer, slik som i dag. Forbrukerrådet foreslår et forbud mot gebyrer på digitale fakturaer, og en makspris på 35 kroner for postlagte fakturaer.

– Det tilsvarer samme makspris som allerede gjelder for purregebyrer og inkassovarsler. Det er ingen grunn til at grenseløse fakturagebyrer skal sikre superprofitt for fakturabransjen, sier Blyverket.

Innføring av betalingsapper og ny teknologi kan gjøre hverdagen enklere for mange forbrukere. Men for mange er dette barrierer for å gjøre opp for seg.

– Når de da rammes av skyhøye gebyrer, er det i praksis lagt forbrukerfeller, sier Inger Lise Blyverket.

– Vi må ta innover oss at pasienter som har vært hos fastlegen oftest er syke og allerede er i en belastende situasjon. Da er det oppsiktsvekkende at de straffes med urimelige gebyrer bare fordi de av ulike årsaker ender opp med å få en digital faktura, avslutter Blyverket.

Andreas Framnes
Kommunikasjonsrådgiver – bærekraft, mat og helse
+47 959 45 778
andreas.framnes@forbrukerradet.no

Last ned rapport

Abonner på vårt nyhetsvarsel

Relaterte saker