Slik vil Forbrukerrådet bryte opp skjev dagligvaremakt
13. mars, 2018
Stadig færre aktører får kontrollere store deler av verdikjeden for dagligvarer. Forbrukerrådet krever tydelige tiltak for å begrense den økende maktkonsentrasjonen i dagligvaremarkedet.
– Manglende konkurranse og stadig sterkere maktkonsentrasjon preger både kjede-, grossist- og produsentleddene i dagligvaremarkedet. Utviklingen er forverret de siste årene, og om ikke noe gjøres vil det bli enda verre. Trenden må snus, sier Forbrukerrådets direktør, Randi Flesland.
I høringssvaret om etableringshindre i det norske dagligvaremarkedet, beskriver Forbrukerrådet et marked preget av dominerende produsenter og handelsaktører som er tilfreds med dagens situasjon.
– Som forbrukere har vi liten grunn til å være fornøyd med dette. Vi sitter igjen med for mange butikker med for lavt og for likt utvalg, og må betale for mye for dagligvarene, sier Flesland.
![Randi Flesland. Foto.](https://storage02.forbrukerradet.no/media/2015/10/Randi-Flesland-bredde-n%C3%B8ytral-stortinget-port-foto-650x434.jpg)
Hun er bekymret for en utvikling der de største stadig blir større på bekostning av de små aktørene i dagligvarebransjen, og mener ansvaret for endring må ligge hos myndighetene.
I høringssvaret sitt peker Forbrukerrådet på en attraktiv og lønnsom bransje nesten uten nyetableringer, som lykkes verken i produsent- eller handelsledd.
– Det er et klart sykdomstegn, mener Flesland.
– Norske myndigheter har tidligere vist at det er mulig å gripe inn med korrigerende tiltak i markeder, for å stoppe en negativ utvikling når det er politisk vilje til dette. Et eksempel er Regjeringens inngrep som påla statsansatte på tjenestereise i en periode å velge Norwegian, sier hun.
Forbrukerrådet trekker frem en rekke tiltak for å begrense maktkonsentrasjonen i dagligvaremarkedet som vil kunne ha effekt, og ber myndighetene utrede disse videre. Tiltakene er både knyttet til konkurransesituasjonen i detaljistleddet, produsentleddet, storhusholdning og til integrasjon mellom grossist- og detaljistfunksjoner.
– Det er lite sannsynlig at det finnes ett tiltak alene som vil løse utfordringene i dagligvarebransjen. Myndighetene må få på plass en bukett av tiltak i hele verdikjeden for å sikre en velfungerende konkurranse i dagligvarebransjen. Vi etterlyser handlekraft på vegne av forbrukerne, avslutter Flesland.
Her er ti av tiltakene Forbrukerrådet mener myndighetene bør utrede videre:
- Regulere innkjøpspris («lik pris») – å sikre alle innkjøpere noenlunde ikke-diskriminerende betingelser, justert for rimelige volumbaserte kostnader
- Regulere vekst gjennom ny-etablering av butikker for å sikre fokus på dynamisk organisk konkurranse. Ut fra gitte kriterier for dominerende posisjon, bør videre vekst ved nyetablering av butikk bare skje etter søknad begrunnet i den lokale konkurransesituasjonen
- Etablere tilskuddsordning eller annen form for økonomisk insentiv for nye aktører i en oppstartsfase; ny-etableringer, bransjeglidere og/eller nye kanaler, for å sikre forbruker flest mulig handelsalternativer
- Regulere eiendomsovertakelser lokalt for å sikre et større mangfold i butikkstruktur
- Forby kryssubsidiering mellom EMV og merkevare for å sikre forbruker et størst mulig vareutvalg basert på effektive produktutviklingsprosesser
- Regulere vertikal integrasjon for å skape et bredere konkurransemangfold
- Regulere innkjøp til offentlige storhusholdningskunder for å fremme muligheten for mindre / og eller nye aktører
- Forby salg med tap fra leverandør -på varelinje-nivå, for å sikre mindre produsenter en styrket konkurransesituasjon
- Sikre transparens i betingelsessettet; overvåke forholdet mellom produktpris – rabatter – JM – distribusjon for å redusere betydningen av «bakøkonomien». Kontrollere ytelse versus motytelse, slik at pengene i større grad følger den enkelte vare
- Pålegge grossister å betjene kunder (også konkurrerende) på rimelige og ikke-diskriminerende betingelser for å sikre alternative kanaler mellom produsent og forbruker
Intervju?
Presse kan kontakte Gunstein Instefjord, fagdirektør for handel, tlf: 905 96 780
eller
for å gjøre avtale om intervju:
Guro Birkeland Tangen, kommunikasjonsrådgiver, tlf: 995 69 273
[hvit-knapp]Forbrukerrådets høringssvar[/hvit-knapp]
Noen utviklingstrekk i dagligvaremarkedet:
Som største kjedeaktør har NorgesGruppens markedsandel økt nær fem prosentpoeng på fem år.
De to største kjedeaktørene, NorgesGruppen og Coop har nå hele 72,8 prosent markedsandel.
I 2017 er det i 58 varekategorier én dominerende produsent med over 60 prosent markedsandel.