Små elektriske køyretøy
Du har sterke rettar dersom ein lovleg elsparkesykkel ikkje fungerer som han skal.
Krav til små elektriske køyretøy
For at eit lite elektrisk køyretøy skal vere lovleg, må det definerast som sykkel i lovverket, og må:
- ha ein fartsperre på 20 km/t
- vege maksimalt 70 kg inkl. batteri
- ikkje ha breidde over 85 cm / høgd over 120 cm
Det er berre sjølvbalanserande køyretøy, som Segway, som kan ha sete.
Seljar er forplikta til å informere deg dersom køyretøyet har eigenskapar som avvik frå forskriftskrava.
Døme på små elektriske køyretøy
- elektriske sparkesyklar (Ninebot o.l.)
- store tohjulingar (Segway o.l.)
- mindre einhjulingar og ståbrett (Airwheels o.l.)
- elektriske skateboard (Boosted o.l.)
Lista er ikkje uttømmande, og andre køyretøy kan også omfattast av definisjonen sykkel.
Ulovlege køyretøy
Dersom køyretøyet avvik frå reglane, er ikkje køyretøyet lenger å rekne som sykkel. Konsekvensen er i slike tilfelle at køyretøyet er å sjå som ein motorvogn etter vegtrafikklova.
Motorvogner må registrerast og forsikrast før dei er lovlege å bruke. Det er berre heilt unntaksvis at små elektriske køyretøy kan registrerast som moped eller liknande.
Eit ulovleg køyretøy er ulovleg å bruke uansett kvar. Uansett kvar inkluderer veg og fortau, men også stiar, skiløyper og stovegolvet.
Den vanlegaste lovbrotet er at køyretøyet ikkje har fartsperre. Det er krav om ein fartsperre på 20 km/t for motoren. Det betyr at du lovleg kan rulle i nedoverbakke langt over 20 km/t, men at motoren sluttar å gje kraft når kjøretøyet har nådd denne farten.
OBS!
Frå 1. januar 2023 må du ansvarsforsikre elektriske sparkesyklar og andre små elektriske motorvogner. Du tek ein svært stor risiko ved å la utstyret ditt vere uforsikra. Det økonomiske ansvaret for personskadar er uavgrensa, medan for skade på ting og eigedom er grensa 100 millionar kroner.
Det vil i praksis seie at du kan bli ansvarleg for veldig høge summar om du køyrer for eksempel ein uforsikra elsparkesykkel. Reglane krev ikkje noka form for skuld i skaden, og så lenge motorvogna gjer skade, er det eigaren som hovudregel vil vere ansvarleg.
Alle forsikringsselskap som tilbyr ansvarsforsikring for bil, tilbyr også ansvarsforsikring for elsparkesyklar og andre små elektriske framkomstmiddel. Desse kostar frå 50 til 100 kroner i månaden. Les meir om forsikringskravet her.
Slik går du fram for å klage
1. Klag til seljar
Dersom du er misnøgd med kjøpet og ønskjer å klage, må du fyrst klage til seljar. Bruk gjerne Forbrukarrådet sine ferdige klagebrev.
2. Ta saka til mekling
Dersom seljaren avviser klaga di og du er ueinig i avvisinga, eller du ikkje får svar innan svarfristen du har sett, kan du ta saka inn for Forbrukertilsynet.
Innhaldet er omsett til nynorsk ved hjelp av kunstig intelligens og kvalitetssikra av Forbrukarrådet.